تاثیر آموزش آرام سازی با استفاده از سرویس پیام کوتاه بر اضطراب زنان باردار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بارداری با تنیدگی های روحی روانی همراه است که سبب ایجاد اضطراب در مادران باردار می شود. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش آرام سازی با استفاده از سرویس پیام کوتاه بر اضطراب زنان باردار انجام شد.
روش
این مطالعه نیمه تجربی بر روی 120 خانم باردار تحت پوشش مراکز سلامت جامعه شهر گناباد در سال 1397 انجام شد. مادران به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 60 نفر) قرار گرفتند. در گروه مداخله پیام های آموزشی شامل ارسال تکنیک های آرام سازی عضلانی و پیگیری آن، اطلاعات صحیح در مورد تغذیه بارداری، شکایت های شایع در بارداری، سلامت جنینی و علائم شروع زایمان بود. پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر قبل و یک ماه بعد از مداخله توسط مادران به شیوه خودارزیابی تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای اسکوئر در سطح معنی داری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
قبل از مداخله، میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان در دو گروه، تفاوت آماری معناداری نداشت، اما پس از مداخله، اضطراب آشکار و پنهان مادران در گروه مداخله کمتر از گروه کنترل و این تفاوت در دو گروه معنی دار بود (05/0P<).  نتایج در بخش مقایسه درون گروهی حاکی از تفاوت آماری معناداری در هر دو گروه است. بدین صورت که تفاوت آماری معنادار در گروه آزمون با کاهش نمرات و در گروه کنترل با افزایش نمرات همراه است.
نتیجه گیری
ارسال پیام کوتاه به عنوان اقدامی قابل اجرا و موثر، می تواند نمره اضطراب زنان باردار را کاهش دهد. بنابراین اجرای این مداخله در کنار مراقبت های معمول دوران بارداری پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!