بررسی تاثیر درمانی زعفران بر بیماری های قلبی عروقی از دیدگاه طب ایرانی تا طب نوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
این مطالعه مروری با هدف بررسی اثرات درمانی زعفران بر بیماری های قلبی عروقی از نقطه نظر طب ایرانی و طب نوین انجام شد.
زمینه
بیماری های قلبی عروقی در حال حاضر تقریبا نیمی از بیماری های غیر مسری را تشکیل می دهند و عامل مرگ 17/3 میلیون نفر در سال هستند. زعفران یکی از گیاهان دارویی است که در طب ایرانی برای درمان بیماری های قلبی کاربرد دارد. زعفران بخش قابل استفاده یک گیاه پایا و از تیره زنبق است. در واقع، ناحیه انتهایی خامه و کلاله این گیاه را زعفران گویند.
روش کار
در این مطالعه مروری، کتب مرجع طب سنتی ایرانی از جمله کتاب مخزن الادویه، خلاصه الحکمه، ذخیره خوارزمشاهی، قرابادین کبیر، تفریح القلوب، ریاض الادویه، الابنیه عن حقایق الادویه و اکسیر اعظم بررسی شدند. همچنین، جستجو در پایگاه های داده ای Google Scholar، Web of Science، Scopus، Science Direct، Magiran، SID، و PubMed با استفاده از کلیدواژه های زعفران، بیماری قلبی عروقی، بیماری قلبی، خواص درمانی زعفران و معادل انگلیسی آنها انجام شد. در مجموع، 58 منبع یافت شد و تعداد 37 منبع وارد مطالعه شد و متون آنها بطور کامل، مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
زعفران درطب سنتی ایران‏ قابض و محلل و منضج و گشاینده گرفتگی های کبد و عروق است، در قوت دادن گوهر روح و شاد کردن و تقویت قلب بسیار مفید است و سبب بهتر رسانیدن اثر داروهای قلبی به قلب می شود و طبیعت آن گرم و خشک است. این مطالعه نشان داد که زعفران علاوه بر خواص ضد اسپاسم، خلط آور،کمک کننده به هضم، ضد التهاب، ضد افسردگی، آرامش بخش، ضد نفخ، معرق، محرک معده، ضدتشنج، تقویت حافظه، قاعده آور و تقویت کننده میل جنسی؛ برای سیستم قلبی عروقی نیز دارای اثرات محافظتی در بیماری های ایسکمیک قلب، کاهنده تری گلیسیرید و کلسترول، آنتی آریتمیک، کاهنده فشار خون، شل کننده ماهیچه های صاف عروق و مهارکننده تجمع پلاکتی است. همچنین، زعفران می تواند به عنوان یک داروی پیشگیرانه جدید برای بیماری های ایسکمیک قلبی معرفی شود.
نتیجه گیری
در طب ایرانی و طب مدرن، اثرات مثبت متعددی برای زعفران برشمرده اند و به صورت ویژه به اثرات این ماده در بیماری های قلبی عروقی اشاره شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!