تاثیر محلول پاشی با کیتوزان بر عملکرد و اسانس گیاه مرزه (Satureja isophella L) تحت تنش شوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
گیاه مرزه Satureja isophella L.)) یکی از گیاهان دارویی متعلق به خانواده نعنا است. تنش شوری در رشد و نمو و کیفیت و کمیت اسانس گیاهان دارویی اثر دارد. نقش کیتوزان نیز به عنوان یک الیسیتور زیستی در بهبود تولید مواد ثانویه گیاهان دارویی عنوان شده است. تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر غلظت های مختلف کیتوزان بر برخی شاخص های رشد و کمیت و کیفیت اسانس گیاه مرزه تحت تنش شوری انجام گرفت.
روش تحقیق
در این تحقبق گیاه مرزه تحت تیمارهای کیتوزان در سه سطح (4/0، 2/0 و 0) درصد و تیمار با آب نمک (Nacl) در غلظت های (100، 50 و 0) میلی مولار قرار گرفت. پس از دو هفته از تیمار دهی وزن خشک ریشه و ساقه و ارتفاع گیاه و تعداد برگ و شاخه های جانبی گیاه اندازه گیری شد، همچنین تجزیه و شناسایی اجزاءاسانس گیاه بااستفاده از دستگاه GC/MS انجام گرفت.
نتایج و بحث
نتایج این تحقیق نشان می دهد که تنش شوری باعث کاهش وزن خشک ریشه و ساقه و ارتفاع گیاه و تعداد برگ و شاخه های جانبی گیاه می شود و تیمار کیتوزان می تواند این کاهش را تعدیل نماید. تیمار متقابل کلرید سدیم در غلظت 50 میلی مولار وهمچنین کیتوزان در غلظت 2/0 در صد اثر معنی داری بر روی افزایش حجم و کیفیت اسانس در گیاه مرزه دارد. که با توجه به نتایج بدست آمده از آنالیز GC/MS 14 ترکیب اصلی در اسانس تشخیص داده شد که بیشترین ترکیبات P-Cymene به میزان 13/3 ، Y-Terpinene به میزان 97/28 و Caryacrolبه میزان 64/59 بدست آمده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش تنش شوری در غلظت 100 میلی مولار نمک و غلظت 4/0 کیتوزان بیشترین میزان کارواکرول و در غلظت 50 میلی مولار نمک و 4/0 کیتوزان بیشترین میزان P-Cymene و Y-Terpinene بدست آمده است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
101 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!