مقایسه خودکارآمدی شیردهی در مادران دارای نوزاد بستری در بخش نوزادان با مادران دارای نوزاد سالم در هفته اول، ماه اول و ماه سوم پس از زایمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
بهترین غذا برای همه شیرخواران شیر مادر است. خودکارآمدی شیردهی شامل باور و اطمینان فرد به توانایی خود در انجام رفتارهای بهداشتی ازجمله شیردهی انحصاری و موفق می باشد و عامل قابل اصلاح و بالقوه ای است که می تواند در ارتقای تغذیه با شیر مادر نقش بسیار موثری داشته باشد ضمن آن که ابزار معتبر و قابل اعتمادی برای شناسایی مادران در معرض خطر است. مطالعه حاضر باهدف مقایسه خودکارآمدی شیردهی در مادران دارای نوزاد بستری در بخش نوزادان با مادران دارای نوزاد سالم در هفته اول، ماه اول و ماه سوم پس از زایمان انجام شد.
روش کار
مطالعه حاضر توصیفی است و در بیمارستان عیسی بن مریم (ع) شهر اصفهان انجام شد. تعداد نمونه در هر گروه از مادران دارای نوزاد بستری در بخش نوزادان و مادران دارای نوزاد سالم 49 نفر با توجه به معیارهای ورود به مطالعه در نظر گرفته شد. نمونه گیری به روش در دسترس بود. ابزار گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه دوبخشی اطلاعات بود. پرسشنامه بخش اول، شامل اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم، شامل مقیاس کوتاه خودکارآمدی شیردهی "دنیس" بود. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تی مستقل، کوواریانس و واریانس با تکرار مشاهدات استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار spss ویرایش 18 مورد پردازش قرار گرفت.
یافته ها
دو گروه مادران دارای نوزاد بستری در بخش نوزادان و مادران دارای نوزاد سالم ازنظر ویژگی های جمعیت شناختی، همگن بودند. در هر دو گروه از مادران، میانگین نمره خودکارآمدی شیردهی بالای 22/52 بود که نشان می داد مادران در وضعیت مطلوبی قرار داشتند. در گروه دارای نوزاد بستری، اکثر نوزادان به علت زردی بستری شده بودند. میانگین نمره خودکارآمدی شیردهی و وضعیت خودکارآمدی شیردهی مادران در هیچ یک از سه زمان بین دو گروه و در هیچ یک از دو گروه بین زمان های مختلف تفاوت معنادار نداشت (05/0 P >).
نتیجه گیری
در این پژوهش، اگرچه خودکارآمدی شیردهی در دو گروه از مادران در زمان های مختلف پس از زایمان تفاوت معناداری نداشت ولی میزان خودکارآمدی شیردهی مادران دارای نوزاد بستری در بخش نوزادان، پایین تر از مادران دارای نوزاد سالم بود، که شاید ناشی از شرایط روحی و روانی مادران به دنبال بستری شدن نوزاد باشد. وضعیت خودکارآمدی شیردهی خوب در گروه مادران دارای نوزاد سالم، در طول سه ماه پس از زایمان نیز کاهش یافته بود که نیاز به تداوم آموزش و حمایت از مادران در زمینه ترویج تغذیه با شیر مادر را مطرح می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
914 تا 926
لینک کوتاه:
magiran.com/p1974015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!