چالش های بیمارستان های خیریه تهران: شواهدی از مشارکت بخش غیردولتی در ارائه مراقبت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیمارستان های خیریه با افزایش مشارکت مردمی در ارائه خدمات سلامت می توانند نقش مهمی در کمک به دولت برای تامین منابع مالی نظام سلامت و ارتقاء سلامت جامعه ایفا نمایند. از آنجا که بیشتر افراد محروم جامعه از خدمات این نوع بیمارستان ها استفاده می نمایند، توجه به این سازمان ها و نحوه مدیریت آن ها می تواند به بهبود کیفیت و عدالت در ارائه خدمات سلامت کمک نماید؛ لذا این پژوهش با هدف شناسایی چالش های مدیریت بیمارستان های خیریه استان تهران و ارائه راهکار انجام شد.
روش بررسی
پژوهش حاضر، مطالعه ای کیفی بود که به شیوه پدیدارشناسی در سال 1396 انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 26 نفر از مدیران ارشد و میانی بیمارستان ها، کارشناسان معاونت درمان دانشگاه و کارشناسان سازمان اوقاف جمع آوری شد. روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی بود. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل موضوعی استفاده شد.
یافته ها
چالش های موجود در بیمارستان های خیریه در پنج کد اصلی شامل منابع مالی، انسانی، فیزیکی، مدیریت و رهبری و فرهنگی و 13 کد فرعی استخراج گردیدند.
بحث و نتیجه گیری
فروش اوراق وقفی و ایجاد صندوق های وقفی در بیمارستان های خیریه جهت ایجاد منابع پایدار مالی، حمایت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در راستای آموزش، ارتقاء کیفیت، تامین نیروی انسانی و همسوسازی با اهداف نظام سلامت، مشارکت در برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان، ایجاد استانداردهای ساختاری در مدیریت این بیمارستان ها و ابلاغ آن توسط وزارت بهداشت ازجمله راهکارهایی است که در راستای رفع چالش ها پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
323 تا 337
لینک کوتاه:
magiran.com/p1974373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!