اثر آفت کش دیمیتوات و کود زیستی باسیلار بر برخی شاخص های بیوشیمیایی خون ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio (Linnaeus, 1758

پیام:
چکیده:
آفت کش دیمیتوات و کود زیستی باسیلار از نهاده های رایج مورد استفاده در کشاورزی هستند که با رواناب وارد اکوسیستم های آبی شده و امکان ایجاد مشکلات زیستی و فیزیولوژیک برای آبزیان دارند. این مطالعه با هدف بررسی اثر ترکیبی آفت کش دیمیتوات و کود زیستی باسیلار بر شاخص های بیوشیمیایی و فیزیولوژیک ماهی کپور (C. carpio) انجام شد. تعداد 270 قطعه ماهی در قالب 9 تیمار آزمایشی شامل گروه شاهد، تیمار A (016/0 میلی گرم بر لیتر دیمیتوات)، تیمار B (032/0 میلی‎گرم بر لیتر دیمیتوات)، تیمار C (1/0 میلی‎لیتر بر لیتر کودزیستی)، تیمار D (2/0 میلی‎لیتر بر لیتر کود) و تیمارهای ترکیبی شامل تیمار A×C، تیمار A×D، تیمار B×C و تیمار B×D (هر یک با سه تکرار) به مدت 14 روز مورد مطالعه قرار گرفتند. شاخص های بیوشیمیایی خون شامل تری گلیسیرید، کلسترول، گلوکز، پروتئین، آلبومین و گلوبولین اندازه گیری شد. مقدار تری گلیسیرید در تیمارهای مجزای کود و تیمار مجزای دیمیتوات در غلظت 032/0 میلی گرم برلیتر، درمقایسه با گروه شاهد افزایش داشت. مقدار کلسترول نیز در تیمارهای مجزای دیمیتوات در مقایسه با گروه شاهد افزایش داشت و در تیمار ترکیبی دیمیتوات (016/0 میلی گرم بر لیتر و کود 2/0 میلی‎لیتر برلیتر)، مقدار آن کاهش یافت. مقدار گلوکز در همه تیمارهای آزمایشی اختلاف معنی‎داری در مقایسه با گروه شاهد نداشت. پروتئین در تیمارهای مجزای (کود 1/0 و2/0 میلی‎لیتر بر لیتر) و سایر تیمارهای ترکیبی به جز تیمار (دیمیتوات 016/0 میلی‎گرم بر لیتر و کود 1/0 میلی‎لیتر بر لیتر)، افزایش داشت. مقدار آلبومین در تیمارهای مجزا به جز تیمار دیمیتوات 016/0 میلی‎گرم بر لیتر و همه تیمارهای ترکیبی به طور معنی‎داری افزایش یافت. مقدار گلوبولین در همه تیمارها به جز تیمار مجزای (دیمیتوات 032/0 میلی‎گرم برلیتر)، در مقایسه با گروه شاهد اختلاف معنی‎داری نداشت. براساس نتایج این تحقیق استفاده ترکیبی از دیمیتوات و کودزیستی تاثیر قابل ملاحظه ای بر شاخص های مورد مطالعه در مقایسه اثرات انفرادی هر یک از دو ماده نداشت و نیاز به مطالعات بیشتر با دوز بیشتر هر دو ماده برای درک بهتر روابط متقابل آنها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1975231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!