تاثیر منابع مختلف روغن بر عملکرد و الگوی اسیدهای چرب گوشت سینه و ران در جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این آزمایش به منظور تعیین اثر افزودن روغن های گیاهی به جیره بر عملکرد، خصوصیات لاشه و الگوی اسیدهای چرب گوشت سینه و ران جوجه های گوشتی انجام گرفت. جهت انجام زمایش تعداد 300 قطعه جوجه یک روزه سویه کاب 500 در قالب طرح کاملا تصادفی با پنج تیمار (روغن های سویا، کتان، کانولا، ذرت و آفتابگردان)، پنج تکرار و 12 قطعه جوجه در هر تکرار و به مدت 42 روز بر روی بستر پرورش داده شدند. در انتهای آزمایش و پس از چهار ساعت گرسنگی، دو پرنده از هر تکرار (یک مرغ و یک خروس) کشتار شد و پس از تعیین خصوصیات لاشه، از گوشت ران و سینه خروس ها، نمونه گیری صورت گرفت. استفاده از منابع مختلف روغن گیاهی تاثیر معنی داری بر افزایش وزن (42-1 روزگی)، ضریب تبدیل غذایی (42-1 روزگی) و خصوصیات لاشه نداشت. اضافه کردن روغن کتان به جیره باعث افزایش مقدار اسیدهای چرب غیراشباع، اسیدهای چرب غیراشباع دارای چند پیوند دوگانه، اسیدهای چرب امگا-3 و افزایش نسبت اسیدهای چرب غیراشباع به اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب غیراشباع دارای چند پیوند دوگانه به اسیدهای چرب اشباع و کاهش نسبت اسیدهای چرب امگا-6 به امگا-3 در ماهیچه سینه و ران جوجه های گوشتی شد (05/0>p). بیشترین مقدار اسیدهای چرب امگا-6 در گوشت ران جوجه های تغذیه شده با جیره های حاوی روغن های ذرت و کتان و کمترین مقدار آن در جیره حاوی روغن کانولا، مشاهده شد (05/0>p). نتایج آزمایش نشان داد افزودن منابع مختلف روغن های گیاهی به جیره تاثیر معنی داری بر ضریب تبدیل غذایی پرندگان نداشت ولی استفاده از روغن کتان باعث افزایش اسیدهای چرب امگا-3 در گوشت سینه و ران جوجه های گوشتی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1976691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!