اثر سطوح مختلف ویتامین C و عنصر روی بر خصوصیات کیفی اسپرم قوچ عربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در طول دوره ذخیره سازی منی، آسیب های ناشی از اکسیداسیون یکی از علل مهم کاهش تحرک و قدرت باروری اسپرم ها می باشد. بنابراین تصور می شود آنتی اکسیدان هایی مثل روی و ویتامین C موجود در پلاسمای منی به علت خاصیت آنتی اکسیدانی بالقوه و با جلوگیری از اثرات مخرب گونه های فعال اکسیژن بتوانند تاثیر مهمی در زمینه کاهش پراکسیداسیون لیپید اسپرم داشته باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر سطوح مختلف ویتامین C و عنصر روی در رقیق کننده تریس بر خصوصیات اسپرم قوچ عربی در شرایط مایع به صورت فاکتوریل 4×3×3 در قالب طرح کاملا تصادفی صورت گرفت. تیمارها شامل سطوح مختلف ویتامین C (صفر، 150  و 300 میکروگرم در میلی لیتر)، عنصر روی (صفر، 90 و 180 میکروگرم در میلی لیتر) و زمان های مختلف نگهداری منی رقیق شده (صفر، 2، 4 و 8 ساعت) در 5 درجه سانتی گراد بودند. اسپرم گیری از 8 راس قوچ عربی 3-2 ساله به طور هفتگی در فصل تولیدمثلی به عمل آمده و بلافاصله منی آن ها مخلوط شدند. نمونه منی مخلوط پس از رقیق سازی با تریس به 9 قسمت تقسیم شده و سطوح مختلف ویتامین C و عنصر روی را دریافت کردند. خصوصیات اسپرم شامل درصد تحرک پیش رونده، زنده مانی و ناهنجاری های مورفولوژیکی در زمان های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تاثیر ویتامین C، عنصر روی و مدت نگهداری منی بر تحرک پیش رونده، زنده مانی و ناهنجاری اسپرم ها معنی دار بود (05/0p<). همچنین مقایسه میانگین ها بر اساس آزمون دانکن نشان داد که بیشترین درصد تحرک و زنده مانی و کمترین ناهنجاری اسپرم ها مربوط به سطوح صفر ویتامین C و عنصر روی بود (05/0p<). بنابراین ویتامین C و عنصر روی در شرایط نگهداری اسپرم قوچ عربی به حالت مایع موجب بهبود تحرک، زنده مانی و ناهنجاری اسپرم نشدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1976697 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!