شناسایی مولفه های فرهنگی و اجتماعی تحکیم خانواده در راستای پیشگیری از طلاق با تاکید بر پایگاه اجتماعی (مطالعه موردی خانواده های زیر 5 سال تشکیل شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
خانواده به عنوان مهم ترین کانون بشری، عنصر اساسی در تشکیل، پیشرفت و موفقیت یک جامعه و ملت است، لذا سعادت هر جامعه ای منوط به نیک بختی خانواده های آن جامعه است. بنابراین، باید هر چه بیشتر در جهت نیل به سعادتمندی آن کوشید. که دست یابی به این مهم تنها از طریق شناسایی کامل عوامل تحکیم بنیان خانواده امکان پذیر است. آمار رسمی طلاق مبین این مهم است که سهم قابل توجهی از طلاق ها در همان 5 سال ابتدای زندگی مشتر  و به ویژه 2 سال اول رخ بی دهد. بر این اساس شناخت مولفه های تحکیم بخش خانواده در 5 سال نخست از درجه بالایی از اهمیت برخوردار است. به واقع این پژوهش مرحله دوم از یک پژوهش 3 مرحله ای قلمداد می شود و نتایج و خروجی های آن به عنوان ورودی در مراحل بعدی تحقیق مورد استفاده قرار خواهد گرفت.تحقیق حاضر با استفاده از روش اسنادی و میدانی و تکنیک پرسشنامه و برای 390 نفر از زوجین جوان که کمتر از 5 سال از تشکیل خانواده ایشان می گذرد، به اجرا در آمده است. نتایج این پژوهش نشان دهنده این است که حدود 60 درصد از نمونه آماری پژوهش حاضر اقدام به ازدواج های ناهمسان نموده اند. پر واضح است که ناهمسانی در ازدواج ناهمسانی در پایگاه اجتماعی زوجین را در بر خواهد داشت. با توجه به بخش دیگر یافته های پژوهش حاضر که مبین رابطه بین پایگاه اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده می باشد می توان گفت افزایش ناهمسان همسری در  جامعه مورد مطالعه یکی از دلایل افرایش طلاق ها در 5سال اولیه زندگی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!