بررسی موانع برقراری ارتباط موثر بین دانشجویان پرستاری و بیماران در بیمارستان-های آموزشی-درمانی شهر اهواز در سال 94-1393

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ارتباط خوب بین پرستاران و بیماران هسته ی اصلی مراقبت از بیمار است. مطالعات انجام شده بیان می کنند که دانشجویان پرستاری قادر به برقراری ارتباط موثر با بیماران نیستند. لذا مطالعه ی حاضر به بررسی موانع برقراری ارتباط موثر بین دانشجویان پرستاری و بیماران از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز پرداخته است. این پژوهش توصیفی_ تحلیلی در سال 1393 انجام شد، حجم نمونه با استفاده از روش سرشماری معادل 238 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز که واحد اصول و فنون پرستاری را گذرانده اند، در نظر گرفته شد که از این بین 200 نفر در مطالعه ی حاضر شرکت کردند. ابزار مطالعه پرسشنامه ای 2 قسمتی بود که بخش اول حاوی اطلاعات دموگرافیک دانشجویان پرستاری و بخش دوم شامل 35 سوال 5 گزینه ای بر اساس مقیاس لیکرت درباره ی موانع برقراری ارتباط بین دانشجویان و بیماران بود. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک روش های آمار توصیفی و همچنین آزمون تحلیلی کای اسکوار و با استفاده از نرم افزار spss صورت گرفت. نتایج نشان داد که دانشجویان، حضور بیمار در محیط ناآشنای بیمارستان (29.5%)، اعتماد به نفس پایین دانشجو (29%)، مقاومت و عدم تمایل بیمار به برقراری ارتباط (27.5%)، تفاوت زبان محاوره ای بین دانشجویان پرستاری و بیماران (25.5%) را به عنوان موانع عمده ی ارتباط موثر بین دانشجویان پرستاری و بیماران ذکر کرده اند. به عبارتی نتایج بیانگر این موضوع است که در برقراری ارتباط بین دانشجویان پرستاری و بیماران موانعی وجود دارد و این مساله توجه و برنامه ریزی توسط مسوولان مربوطه برای رفع موانع موجود را می طلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!