بررسی کاربرد اکوکاور در کنترل گیاهان ناخواسته و اثرات آن بر رشد و نمو نهال های وتیور گراس و خصوصیات خاک

پیام:
چکیده:
اکوکاور، مالچی اکولوژیک است و کاربرد آن به منظور بهبود محیط خاک و ممانعت از گیاهان ناخواسته، روشی ارزان و سازگار با محیط زیست می باشد. هدف از این پژوهش بررسی اثرات اکوکاور بر گیاهان ناخواسته، رشد و نمو نهال های وتیورگراس (Chrysopogon zizanioides) و خصوصیات خاک است. به این منظور، دو سری پلات مستطیلی شکل (دارای اکوکاور و فاقد آن) در سه تکرار مستقر گردید. در هر پلات، شش نهال وتیورگراس نشا شده، در انتهای فصل رویش، تعداد گیاهان ناخواسته در هر پلات شمارش و توزین شدند. اثرات اکوکاور بر رشد و نمو نهال های وتیورگراس از طریق اندازه گیری میانگین طول ریشه ها، ارتفاع و محیط تاج پوشش آن ها بررسی گردید. خصوصیات خاک با استفاده از دو سری پلات مستطیلی شکل (دارای اکوکاور و فاقد آن) که در سه تکرار و به مدت شش ماه مستقر شدند، بررسی گردید. دو نمونه خاک از هر پلات اخذ شد و در آزمایشگاه برخی خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک خاک تعیین گردید. تجزیه وتحلیل آماری نتایج با استفاده از نرم افزارSPSS18 و آزمون تی انجام شد. نتایج نشانگر آن است که میانگین وزن، محیط تاج پوشش و درصد زنده مانی پایه های گیاهی وتیورگراس درنتیجه کاربرد اکوکاور به طور معنی داری (05/0 p<) افزایش یافته است. مضاف برآن، کاهش معنی داری (05/0 p<) در تعداد پایه های گیاهی سبز شده گیاهان ناخواسته مشاهده گردید. کاهش معنی داری (05/0 p<) در میانگین درصد رطوبت اشباع و درصد ازت کل و نیز، افزایش معنی داری (05/0 p<) در میانگین فسفر قابل جذب و منیزیم قابل تبادل خاک ثبت گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p1978181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!