آسیب شناسی سیاست گذاری عمومی در حوزه توریسم روستایی؛ مطالعه موردی: استان لرستان

نویسنده:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به مشکلات موجود در روستاها نظیر بیکاری، بهره وری پایین در بخش کشاورزی و بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی و در نتیجه تخریب این منابع و نبود امکانات و سرمایه ی کافی برای توسعه، توجه به یکی از راه های اقتصادی نظیر توریسم روستایی ضروری به نظر میرسد. گردشگری روستایی به عنوان زیر مجموعه ی صنعت توریسم با ایجاد اشتغال و حفظ محیط زیست طبیعی و بهینه سازی بهره برداری از زمین به توسعه ی روستایی کمک می کند. لذا هدف از این تحقیق شناسایی موانع توسعه توریسم روستایی در استان لرستان می باشد. این تحقیق از لحاظ میزان نظارت و درجه کنترل، میدانی و از نظر روش دستیابی به حقایق و داده پردازی از نوع تحقیقات پیمایشی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی_ پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه کارشناسان اداره ی کل میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان با تعداد 100 نفر می باشد. لذا در این پژوهش به دلیل پایین بودن تعداد افراد جامعه از روش سرشماری استفاده شد. بنابراین حجم نمونه را همان تعداد (100 نفر) تشکیل دادند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق پانل متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (0/872) مورد تایید قرار گرفت و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss 19 انجام گرفت. در این تحلیل پنج عامل با مقادیر ویژه بالاتر از 1 استخراج شدند که در مجموع 60/697 درصد از واریانس کل عامل ها را تبیین میکردند. عامل مربوط به سیاست های حمایتی دولت است. عامل دوم مربوط به موانع اطلاع رسانی است. عامل سوم موانع زیرساختی و عامل چهارم موانع طبیعی می باشد. موانع فرهنگی نیز به عنوان عامل پنجم شناخته شد که به عنوان آخرین عامل با مقدار ویژه 2/737 کمترین میزان از واریانس کل (7/88 درصد) را تبیین کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1978195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!