مقایسه اثربخشی بلوک کودال با انفیلتراسیون داخل زخم بوپی واکائین در کاهش درد حاد پس از جراحی الکتیو ناحیه تحتانی شکم در کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
درد حاد پس از جراحی در کودکان با کنشگری پاسخ های تشدید یافته استرسی فیزیولوژی و بیو شیمی باعث عوارض زیادی بعد از جراحی می شود. بلوک کودال و انفیلتراسیون داخل زخم دو روش موثر در کنترل درد بعد از جراحی کودکان است.
هدف
سنجش این دو روش در کنترل درد بعد از اعمال جراحی کودکان.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی دو سوکور، 110 کودک مورد جراحی هرنیورافی و ارکیوپکسی الکتیو به طور تصادفی به دو گروه بلوک کودال و انفیلتراسیون داخل زخم تقسیم شدند. دوز دارو در گروه بلوک کودال mg/kg1 از بوپی واکایین 125/0% و در گروه و انفیلتراسیون داخل زخم با mg/kg 5/0 از بوپی واکایین 25/0% بود. برای تصادفی سازی از روش بلاک ثابت تصادفی در بلوک های 4 تایی استفاده شد .نمره ی درد، زمان شروع ادرار و دفع گاز روده ای، میزان رضایتمندی پدر و مادر، زمان دریافت نخستین دوز استامینوفن و تعداد و دوز مجموع استامینوفن دریافتی در ساعت های 1-6-12-24 بعد از جراحی ثبت شد.
نتایج
شدت درد 24ساعت بعد از جراحی در هر دو گروه کودال(0001/0p=) و انفیلتراسیون (0001/0p<) به طور معنی دار کاهش یافت. بین سیر تغییر نمره درد (8/0(p=، زمان اولین دوز دریافتی استامینوفن (77/0P=)، تعداد دفعات (81/0(p= و دوز کلی آن (9/0(p=، زمان آغاز فعالیت روده ای (44/0(p= و زمان نخستین دفع ادرار (66/0p=) در برش های زمانی مورد بررسی بین دوگروه اختلاف معنی داری وجود نداشت.
ولی تفاوت معنی دار بین دو گروه در میزان رضایتمندی والدین در مقاطع زمانی بررسی شده وجود داشت و در گروه انفیلتراسیون در ساعت های پایانی بیش از گروه بلوک کودال بود(002/0p=).
نتیجه گیری
به نظر می رسد انفیلتراسیون داخل زخم و بلوک کودال دو روش موثر در کنترل درد بعد جراحی می باشند. ولی با توجه به رضایتمندی بیشتر و زمان بری کمتر، روش انفیلتراسیون داخل زخم بهتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1978579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!