اثر آنتی آپوپتوز و نگهدارنده سرکه بالزامیک بر بافت کبد و پروفایل های لیپیدی در موش های صحرایی تحت رژیم پرچرب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
رژیم پرچرب باعث آپوپتوز، استئاتوز و التهاب بافت کبد، افزایش آنزیم های کبدی، پراکسیداسیون لیپیدی و رادیکال های آزاد می شود. سرکه بر مسیر آپوپتوز نقش داشته و می تواند باعث کاهش استئاتوز، التهاب و پروفایل های لیپیدی شود. سرکه بالزامیک ویژگی گرد آوری رادیکال های آزاد و غلظت پلی فنل بالا را دارد. 
هدف
تعیین اثر آنتی آپوپتوتیک و محافظتی سرکه بالزامیک بر بافت کبد و پروفایل های لیپیدی در موش های صحرایی بر رژیم پرچرب.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی،24 سر موش صحرایی نر ویستار به 3 گروه (8n=)، کنترل، رژیم پرچرب و رژیم پرچرب + سرکه بالزامیک تقسیم شدند. گروه کنترل روزانه 6/16% کیلوکالری و دو گروه دیگر غذای چرب محتوی روغن کانولا دارای 6/51% کیلوکالری مصرف می کردند. پس از 4 ماه، گروه 3 افزون بر غذای دریافتی به مدت 6 هفته روزانه mg/kg 51/0 سرکه بالزامیک به صورت خوراکی در آب دریافت می کرد. در پایان دوره، خونگیری و نمونه برداری از بافت کبد انجام شد. میزان سرمی آنزیم های کبدی و پروفایل لیپیدی به روش فتومتری اندازه گیری و بررسی آپوپتوز به روش تانل انجام شد. استئاتوز، التهاب و فیبروز با رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ائوزین و تری کروم مالوری بررسی شد. آنالیز آماری به روش واریانس یک طرفه و آزمون توکی انجام و مقادیر 05/0p< معنی دار تلقی شد.
نتایج
سرکه باعث کاهش معنی داری در آپوپتوز، استئاتوز، التهاب بافت و فیبروز ورید مرکزی کبد شد (05/0p<). میزان تری گلیسرید در گروه تحت درمان با سرکه به صورت معنی دار کاهش یافت (001/0p<) اما تفاوت معنی داری در سطح سرمی LDL و کلسترول بین گروه رژیم پرچرب و سرکه بالزامیک دیده نشد. سطح سرمی HDL در گروه تحت درمان با سرکه نسبت به گروه رژیم پرچرب افزایش معنی دار نشان داد(05/0p<). سرکه تفاوت معنی داری در سطح آنزیم های کبدی ایجاد نکرد
نتیجه گیری
استفاده روزانه سرکه بالزامیک در رت های بر رژیم پرچرب به مدت 6 هفته، اثر محافظتی بر بافت کبد دارد و می تواند باعث افزایش سرمی HDL، کاهش تری گلیسرید، آپوپتوز و استئاتوز بافت کبد شود اما بر میزان آنزیم های کبدی موش های صحرایی اثر ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1978947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!