بررسی تاثیر ترانگزامیک اسید بر میزان نیاز به ترانسفوزیون خون در جراحی برداشت پروستات از راه مجرا (TURP)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
به نظر می رسد خونروی پیرامون جراحی در TURP وابسته به افزایش فعالیت فیبرینولیز ادراری باشد. ترانگزامیک اسید مهارکننده ی نیرومند پلاسمینوژن و فعال کننده های اوروکیناز است.
هدف
تعیین اثربخشی استفاده ی پیش از جراحی از ترانگزامیک اسید بر میزان ترانسفوزیون حوالی جراحی در بیماران کاندید TURP.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی ،80 بیمار به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: گروه ترانگزامیک اسید (T) و گروه کنترل (P). پس از بی حسی نخاعی با بوپیواکایین 5/0٪ هیپر بار و پیش از آغاز جراحی، به گروه (T)،  kg / mg15 ترانگزامیک اسید به صورت انفوزیون وریدی طی 20 دقیقه تجویز شد و سپس انفوزیون وریدی یکسره با دوز mg/kg1 در ساعت، ترانگزامیک اسید به مدت 5 ساعت از آغازTURP  برقرار شد. گروه (P) به همان حجم و مقدار گروه(T) نرمال سالین دریافت کردند. هموگلوبین خون، یک ساعت پس از آغاز جراحی ،در ریکاوری، 6و 24 ساعت پس از پایان جراحی اندازه گیری شد و در صورت هموگلوبین کمتر از 10، یک واحد یا بیشتر (P.cell)Packed red blood cell آلوژنی برای نگهداری هموگلوبین بیش از gr/dl 10 تجویز شد و در پایان میزان نیاز به ترانسفوزیون در دو گروه مقایسه شد. آزمون های آماری تی و Repeated Measurement و ANCOVA و نرم افزار آماری spss 16 برای مقایسه بکار رفت. مقدار P کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
در این مطالعه 80 بیمار با شرایط ورود به دو گروه تقسیم شدند. میانگین غلظت هموگلوبین قبل از عمل در گروه (T)15/1 ±51/12 ودر گروه (P)59/1± 38/12 بوده است (67/0P=). میزان ترانسفوزیون از شروع جراحی تا 24 ساعت پس از پایان به طور بارز در گروه (T) کمتر از گروه (P) بود. 6/0±2/0  واحد در مقابل92/0 ±6/0 واحد (026/0P=).
در گروه (T) بیماران کمتری نسبت به گروه (P) خون دریافت کردند(10 درصد در مقابل 30 درصد025/0(P= .
همچنین ارتباط آماری معنی دار بین بروز پیامد تهوع و استفراغ پس از جراحی در دو گروه بیمار تحت درمان TURP دریافت کننده ترانگزامیک اسید و بدون دریافت دیده نشد (0/1P=). در هیچ کدام از بیماران عارضه ی دیده نشد. میانگین میزان دریافت(P.cell)، 24 ساعت پس از اتمام جراحی نسبت به پیش از جراحی در گروه دریافت کننده ترانگزامیک اسید(6/0± 2/0) کمتر از گروه کنترل (92/0± 6/0 واحد) بود.(026/0P=).
نتیجه گیری
تجویز قبل از عمل ترانگزامیک اسید، سبب کاهش میزان ترانسفوزیون 24ساعت پس از پایان جراحی در بیماران تحت TURP می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1978961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!