آینده نگری تکنولوژی در چین: مطالعات علمی، اقدامات دولتی و کاربردهای سیاسی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
آینده نگری تکنولوژی توجه بسیاری از سیاست گذاران، دانشمندان و محققان جامعه دانشگاهی چین را به خود جلب کرده است. این مقاله، در راستای تحلیل ویژگی های جهانی آینده نگری تکنولوژی، بطور سیستماتیک به خلاصه سازی و بحث در مورد مطالعات آکادمیک، اقدامات دولتی و کاربردهای سیاسی با توجه به آینده نگری تکنولوژی در چین، با روش های کتاب سنجی، مصاحبه های کارشناسان و مطالعات کتابخانه ای می پردازد. شواهد مطالعه نظری و فعالیت های عملی نشان می دهد که آینده نگری و بینش تکنولوژی به سرعت در کشور چین توسعه یافته است. این روند توسعه را می توان به سه دوره تقسیم کرد: دوره های اکتشاف، توسعه سریع، و رشد و بلوغ. فعالیت های آینده نگری تکنولوژی در چین، سهامداران و ذینفعان را قادر می سازد تا با یکدیگر همفکری نموده و این موضوع منجر به فرهنگ آینده نگری تکنولوژی می شود. بعلاوه، بسیاری از مسائل در توسعه و برنامه ریزی همراه با علم، فناوری و نوآوری زمانی می تواند حل شود که رویکردهای جامع برای فعالیت های پیش بینی فناوری، از جمله بررسی گسترده دلفی (Delphi)، تحلیل سناریو، ره نگاشت فناوری، و کتاب سنجی و غیره اتخاذ شده باشد. اخیرا، آینده نگری تکنولوژی نه تنها یک ابزار ضروری است، بلکه به طور وسیعی در کشور چین به منظور توسعه برنامه ریزی و سیاست های مرتبط با فعالیت های علمی، فناوری و نوآورانه مورد استفاده قرار گرفته است. متناوبا، روش شناسی آینده نگری تکنولوژی چینی و کاربرد آن در علم و برنامه ریزی فناوری، بیشتر باید بهبود یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1979328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!