بررسی تغییرات بیان ژن های دفاعی فنیل آلانین آمونیالیاز و پراکسیداز در برهمکنش با عصاره گیاه چریش در گیاه گوجه فرنگی آلوده به نماتد Meloidogyne javanica

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر چند غلظت عصاره آبی میوه چریش بر روی میزان بیان ژن های رمز کننده دو آنزیم فنیل آلانین آمونیالیاز و پراکسیداز در گیاه گوجه فرنگی (دو رقم متین و ارلی اوربانا) در برهم‫کنش با نماتد بیمارگر Meloidogynejavanica بود.
مواد و روش ها
به ‏این ‏منظور، گیاه‫چه های گوجه فرنگی در مرحله 4 تا 6 برگی با غلظت های مختلف (غلظت های 25، 50، 75 و 100 درصد) عصاره تلقیح و سپس توسط عامل بیمارگر مایه زنی شد. نمونه برداری از این گیاهان در شش نقطه زمانی (0، 12، 24، 96، 192 و 288 ساعت) بعد از مایه زنی قارچ بیمارگر انجام شد. میزان بیان ژن های رمزکننده این آنزیم ها با روش  Real Time-PCRمورد بررسی قرار گرفت و گیاه مایه زنی شده با عصاره به‏ عنوان شاهد در نظر گرفته شد.
نتایج
در هر دو رقم مورد بررسی، مقدار بیان ژن رمزکننده هر دو آنزیم در تیمار توام نماتد بیمارگر و عصاره آبی چریش از زمان‏ های اولیه پس از مایه زنی روند افزایشی داشت و دارای اختلاف معنی دار با شاهد بود. در رقم متین افزایش بیان ژن با میزان و سرعت بیشتری در مقایسه با رقم ارلی اوربانا اتفاق افتاد به طوری که بیان ژن‏ های PAL و POX در این رقم به‏ترتیب به‏میزان 2/18 و 5/14 برابر شاهد در گیاه تیمار شده با عصاره و نماتد مشاهده شد. در رقم ارلی اوربانا نیز بیشترین میزان افزایش بیان ژن PAL در زمان 192 ساعت و به‏ میزان 5/7 برابر، و در مورد ژن POX در زمان 96 ساعت و به ‏میزان 9/3 برابر شاهد مشاهده شد. همچنین در آزمایش ‏های گلخانه ای شاخص‏ه ای بیماریزایی نماتد کاهش چشمگیری را در مقایسه با رقم ارلی اوربانا نشان دادند.
نتیجه ‫گیری
 بر اساس نتایج این مطالعه برای‏این که گیاه بتواند در برابر تهاجم بیمارگرها مصون بماند باید بیان ژن های دفاعی در زمان‏ های ابتدایی بعد از تلقیح بیمارگر افزایش پیدا کند. افزایش زود هنگام بیان ژن ها در گیاهچه ‏های تیمار شده با عصاره چریش پدیده ای قابل توجیه در مکانسیم مقاومت گیاه در برابر عامل بیمارگر به‏ نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
360 تا 377
لینک کوتاه:
magiran.com/p1979521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!