مقایسه روغن و اسیدهای چرب دانه، شاخساره و اندام های باززایی شده پنبه رقم ساحل (Gossypium hirsutum L. var. Sahel) در کشت درون شیشه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پنبه (Gossypium hirsutum L.) یکی از منابع روغن و اسیدهای چرب (FAs) خوراکی است. در این تحقیق، جداکشت های رویانی در محیط MS با مقادیر متفاوتی از تنظیم کننده های رشد (فیتوهورمون ها) شامل بنزیل آدنین (BA)، اندول استیک اسید (IAA)، 2 و 4- دی کلروفنوکسی استیک اسید ( 4-D، 2) و نفتالین استیک اسید (NAA)، برای یافتن ارتباط هورمون و اندامزایی با محتوای روغن و اسیدهای چرب کشت شدند. روغن با کلروفرم و متانول استخراج شد. اسیدهای چرب روغن برای آنالیز با گاز کروماتوگرافی جرمی، استری و متیله شدند. دانه ها و شاخساره ها به ترتیب 36/1 و 4/5% روغن داشتند. روغن شاخساره های باززایی شده (33/3%) در تیمار 2(T2) با 0/25 میلی گرم بر لیتر BA و 5 میلی گرم بر لیتر IAA، بیشتر از دانه ها، شاخساره ها و همه اندام های بازایی شده بود. اسیدهای چرب غیر اشباع در برخی از تیمارها بسته به نوع فیتوهورمون و نوع اندامزایی افزایش داشتند. مقادیر همه اسیدهای چرب ریشه های باززایی شده در T4 با BA/IBA کمتر از دیگر نمونه ها بود. نتایج ما نشان داد که پنبه رقم ساحل می تواند 12 نوع اسید چرب را بسازد ولی برخی از آن ها، در شرایط خاص بسته به نوع و غلظت فیتوهورمون ها و اندامزایی ساخته می شوند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
20 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1979675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!