نقد و ارزیابی عوامل رافع مسئولیت کیفری در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی ICC

چکیده:
بخشی از حقوق کیفری در هر نظام حقوقی، عوامل موجهه ی جرم و عوامل رافع مسئولیت کیفری است. در حقوق بین الملل کیفری، به عنوان یک نظام جدید و نوپا به این موضوع توجه شده است؛ به ویژه در چارچوب مقررات اساسنامه ی دادگاه کیفری بین المللی، عوامل رافع مسئولیت کیفری و عوامل توجیه کننده ی جرم تحت عنوان موجبات معافیت از مسئولیت کیفری پیش بینی شده است که این موارد در حقیقت به عنوان موانع مسئولیت کیفری محسوب می شوند. در ماده ی 31 اساسنامه ی دادگاه کیفری بین المللی مواردی نظیر اختلال روانی (جنون)، مستی، اشتباه و اکراه/ اضطرار جز عوامل رافع مسئولیت کیفری محسوب می شوند. در کنار این عوامل، اساسنامه در ماده ی 28 و ماده ی 31(1) (ج) به عوامل توجیه کننده ی جرم نظیر اطاعت از دستور مقام مافوق و دفاع مشروع نیز پرداخته است. همچنین برخی از این عوامل به صورت مطلق، و برخی دیگر تحت شرایط خاصی مانع از تحقق مسئولیت کیفری هستند. در این تحقیق، با تمرکز بر اساسنامه ی دادگاه کیفری بین المللی به عنوان مهم ترین سند مدون حقوق بین الملل کیفری به بررسی موانع مسئولیت کیفری در حقوق بین الملل کیفری پرداخته شده است. روش این تحقیق به صورت توصیفی اسنادی (کتابخانه ای) می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1979867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!