ارتباط سبک زندگی با سلامت عمومی سالمندان تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی (مراکز جامع سلامت) شهرستان بابل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
شیوه زندگی فعال، ورزش و فعالیت های بدنی موجب به تعویق انداختن روند پیری می شود. شناخت بهتر سبک زندگی و سطح سلامت سالمندان در طراحی و الویت بندی مداخلات مربوط به بیماری های مزمن مفید واقع می شود. لذا هدف از این مطالعه تعیین ارتباط سبک زندگی با سلامت عمومی سالمندان می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی 500 سالمند بالای 60 سال و فاقد هرگونه مشکلات شناختی از اردیبهشت تا مرداد ماه 1397 از مراکز بهداشتی-درمانی شهرستان بابل به روش خوشه ایتصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. اطلاعات، جمعیت شناختی، سبک زندگی سالمندان و سلامت عمومی(GHQ) با استفاده از پرسشنامه و از طریق مصاحبه تکمیل گردید. سبک زندگی براساس نمره در سه سطح نامطلوب، متوسط و مطلوب ارزیابی شد. پرسشنامه دارای نمره 211-42 می باشد. سلامت عمومی نیز در چهار سطح براساس سطح نمره تقسیم بندی می شود که نمره کمتر نشانه سلامت عمومی بیشتر می باشد.
یافته ها
یافته های پژوهش حاضر نشان داد که میانگین سنی افراد مورد مطالعه 6/5±68/36 سال بود. پس از تقسیم بندی نمره سبک زندگی به سه سطح (نامطلوب، متوسط و مطلوب) مشخص شد که 257 (51/4%) سبک زندگی مطلوب و 243 نفر (48/6%) سبک زندگی متوسط داشتند و پس از تقسیم بندی نمره سلامت عمومی به دو سطح (سلامت عمومی مطلوب و سلامت عمومی نامطلوب) مشخص شد که 332 نفر (66/4%) از سالمندان سلامت عمومی مطلوب و 168نفر (33/6%) از سالمندان از سلامت عمومی نامطلوب برخوردار بودند. نتایج نشان داد که سبک زندگی و حیطه های آن با سلامت عمومی و زیرمقیاس های آن به جز در حیطه تغذیه (0/06=p) رابطه معنی دار معکوس (0/001p<، 0/503-=r) داشت. نتایج تحلیل رگرسیون لوجستیک چندگانه نشان داد که متغیرهای درآمد، محل سکونت و سبک زندگی بر سلامت عمومی تاثیر معنی داری داشته اند. بطوریکه محل سکونت در شهر (,p<0/001   3/4- 1/3,CI- 95%= 2/2 OR=) و داشتن درآمد مناسب (0/001,p<29/9 - 3/1 ,CI- 95%= 9/7 OR=) متغیرهای تاثیرگذار بر روی سلامت عمومی بودند. 

نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد که نیمی از سالمندانی که در این پژوهش مشارکت داشتند از نظر سبک زندگی و سلامت عمومی در وضعیت مطلوبی قرار داشتند و سبک زندگی، محل سکونت و درآمد متغیرهای تاثیرگذار بر روی سلامت عمومی سالمندان بودند به نظر می رسد در کنار مداخلات آموزشی- مشاوره ای جهت بهبود سبک زندگی و بالا بردن سطح سلامت سالمندان، نیاز به حمایت های مالی نیز باید مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1980035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!