زبان، ابزار قدرت در روزنامه های دربار دوره قاجار(با مطالعه موردی روزنامه دولت علیه ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اولین تجربه روزنامه نگاری ایرانی، تقلیدی تفننی از روزنامه نگاری غربی بود که از سوی دربار قاجار و با انتشار نخستین روزنامه دولتی در سال 1253ق آغاز شد. روزنامه های دولتی که حاوی مضامین بی اهمیتی چون وصف سیر و سیاحت شاه بود، به سبک منشیانه تحریر می شد و به عنوان رسانه ای برای قدرت نمایی و بیان شکوه و اقتدار نظام سلطنت به چاپ می رسید. زبان تک صدایی دربار تنها سیاست های نظام سلطنت را تبلیغ و توجیه می کرد و طبعا مجالی برای مخالفان فراهم نمی ساخت. شیوه منشیانه روزنامه نگاری دربار که پس از برپایی حکومت مشروطه و انتشار روزنامه های غیردولتی به تدریج از رونق افتاد، تا سال 1326ق همچنان وجود داشت، اما پس از آن زوال یافت و جای خود را به شیوه روزنامه نگاری مردمی و متجدد داد. قصد ما در این مقاله نمایان ساختن چگونگی تبدیل گونه زبانی دربار قاجار به گفتمانی قدرت گرا و نشان دادن این است که چگونه زبان به منزله ابزاری برای توجیه قدرت به کارمی رود. جستار حاضر برای دستیابی بدین منظور از دیدگاه تحلیل انتقادی گفتمان بهره می گیرد و با استفاده از رویکرد زبان شناختی نقش گرا، نقش عناصر زبانی و بلاغی گونه زبانی (language variety) درباری را در انتقال تاثیرگذار مفاهیم تحلیل می کند و ویژگی های گفتمانی این گونه زبانی را از منظر مناسبات قدرت و ایدئولوژی برمی رسد. در این زمینه روزنامه دولت علیه به عنوان نمونه بارز این نوع گونه اجتماعی زبان تحلیل می شود، آن گاه نتایج به دست آمده با ذکر شواهد و ارجاعات به کل روزنامه های دربار قاجار تعمیم می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1980501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!