بررسی میزان غلظت سرب در آب و ماهی کپورمعمولی (Cyprinus carpio) در تالاب بین المللی چغاخور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آلودگی اکوسیستم های طبیعی با طیف گسترده ای از آلاینده های زیست محیطی به خصوص فلزات سنگین، در دهه های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. کپورمعمولی به دلیل بزرگی اندازه بدن و میانگین سنی بالاتر می تواند میزان بالایی از فلزات سنگین را در خود جذب نماید. هم چنین رژیم همه چیزخواری و استفاده از جانوران کفزی و نرم تنان توسط این ماهی، امکان تجمع مقادیر بالایی از فلزات سنگین را در اندام های مختلف این ماهی به خصوص کبد، کلیه و عضله فراهم آورده است. درپژوهشحاضر، میزان تجمع سرب در عضله ماهی کپور معمولی(Cyprinus carpio) و آب تالاب چغاخور مورد بررسیقرارگرفت. بدین منظور، تعداد45 نمونه کپورمعمولی توسط تور صیادی به همراه 45 نمونه آب در سه ایستگاه در تابستان و بهار 1395هر 15 روز یک بار، نمونه برداری گردید. پساز تعیین سن، جنس و وزن هر نمونه ماهی و اندازه گیری پارامترهای فیزیکی شیمیایی آب، میزان فلز سرب در هر نمونه آب و ماهی بعد از عصاره گیری، با استفادهازدستگاه اسپکترومتریجذباتمی کورهگرافیتی مورد اندازه گیری قرار گرفت.نتایج نشان داد باقی مانده سرب در عضله ماهی کپور 0/2 میلی گرم بر کیلوگرم است که از میزان استاندارد سازمان بهداشت جهانی (0/5 میلی گرم بر کیلوگرم) پایین تر است ولی با افزایش میزان مصرف کودها و سموم شیمیایی احتمال دارد به تدریج میزان آلودگی افزایش یافته و به درجه خطر برسد. وجود فعالیت های کشاورزی گسترده درحاشیه تالاب، از عوامل ورود پساب ناشی از کودها و سموم کشاورزی است که حیات آبزیان را تحت تاثیر قرار داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
317 تا 324
لینک کوتاه:
magiran.com/p1980959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!