اثر پروبیوتیک لاکتوکوکوس لاکتیس (سویه PTCC 1403) در جیره غذایی، بر شاخص های رشد و درصد بازماندگی ماهی کفال خاکستری (mugil cephalus) در برابر با کتری لاکتوکوکوس گارویه آ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر پروبیوتیک لاکتوکوکوسلاکتیس(1403PTCC) در جیرهغذایی، بر عملکرد رشد و درصد بازماندگی ماهی کفال خاکستری (Mugil cephalus L) در برابر باکتری لاکتوکوکوس گارویه آبه مدت 30 روز انجام گرفت. در این مطالعه، تعداد 450 قطعه ماهی کفال خاکستری با میانگین وزنی 1/4±8/44 گرم در یک طرح کاملا تصادفی به 5 تیمار آزمایشی و 3 تکرار (با تعداد 30 عدد در هر تکرار) دسته بندی شدند. تیمار ها عبارت بودند از دو تیمار آزمایشی شاهد (بدون استفاده پروبیوتیک) و تیمار های آزمایشی 1,D2D و3D که به ترتیب حاوی 108×1/5، 108× 3 و 108 × 6 واحد تشکیل کلنی پروبیوتیک بر گرم غذا بود. بعد از 30 روز، 10 عدد بچه ماهی از هر تکرار با باکتری لاکتوکوکوس گارویه آ(تراکم107 × 1 واحد تشکیل کلنی بر میلی لیتر به روش غوطه وری) چالش داده شدند و تلفات به صورت روزانه تا 10 روز پس از چالش ماهیان ثبت شد. نتایج  نشان داد که تمامی شاخص های رشد و هم چنین درصد بازماندگی  در تیمارهای دریافت کننده پروبیوتیک بهبود یافت اما  اختلاف معنی داری با گروه شاهد نشان ندادند (0/05<P)، ولی فاکتور وضعیت(CF)  در تیمارهای 2D و 3D نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری داشت (0/05>P). درصد بازماندگی از 40 درصد در گروه شاهد به 64درصد در تیمار 3D و68درصد در تیمار2D افزایش یافت (0/05>P). به طورکلی می توان نتیجه گرفت که استفاده از سویه (1403PTCC) لاکتوکوکوس لاکتیس در جیره غذایی می تواند منجر به افزایش ماندگاری بچه ماهی کفال خاکستری در چالش با باکتری لاکتوکوکوس گارویه آشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 374
لینک کوتاه:
magiran.com/p1980965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!