رضایت زناشویی و عوامل موثر بر آن در سالمندان شهر کاشان در سال 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
رضایت زناشویی یکی از عوامل تعیین کننده رضایت از زندگی در سالمندان است که خود تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. هدف از این مطالعه بررسی رضایت زناشویی و عوامل موثر بر آن در سالمندان شهر کاشان بود.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع  مقطعی است که روی 400 نمونه سالمند تحت پوشش مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان کاشان در سال 1394 انجام گرفت. متد نمونه گیری به روش چندمرحله ای بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه فارسی انریچ استفاده شد. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، فیشر، همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون لجستیک انجام شد.
نتایج
نمره میانگین رضایت زناشویی در سالمندان 3/12±89/107 بود. نمره میانگین در زیرمقیاس رضایت جنسی، ارتباطات، حل تعارض و تحریف آرمانی به ترتیب 5/48±31/82، 4/32±30/3، 4/1±29/29، 3/1±16/39 بودند. در آزمون تک متغیره متغیرهای سطح تحصیلات، درآمد، مالکیت خانه، ازدواج مجدد، مشکل جسمی و مدت ازدواج با رضایت زناشویی ارتباط معنی دار آماری داشتند (0/05>P) ولی متغیرهای سن، جنس، شغل، مصرف سیگار، تعداد فرزندان و رژیم چنددارویی با رضایت زناشویی ارتباط معنی دار آماری نداشتند (0/05<P). در مرحله نهایی آنالیز چندمتغیره نشان داد: درآمد، مالکیت خانه، ازدواج مجدد و مشکل جسمی از عوامل مرتبط و پیشگویی کننده رضایت زناشویی بودند (0/05>P). این عوامل 18 درصد واریانس را تبیین می کردند.
نتیجه گیری
رضایت زناشویی سالمندان در محدوده متوسط قرار دارد. بنابراین در برنامه ریزی های بهداشتی برای بهبود رضایت زناشویی سالمندان باید به عوامل مرتبط به آن از قبیل: درآمد، مالکیت خانه، ازدواج مجدد و مشکل جسمی توجه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p1981182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!