نقدی بر کتاب «باستان شناسی میدانی (اصول سیستماتیک در کاوش ها)»

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
باستان شناسی دانشی است که بخش زیادی از اطلاعات آن می بایست با تامل در بقایای انسان گذشته به دست آید. این اطلاعات از طریق پژوهش های میدانی کسب می شوند که می توان آنها را در دو بخش اصلی بررسی سطحی آثار و کاوش باستان شناسی دسته بندی کرد. بسیاری از آثار باستانی مدام در حال تخریب هستند و توجه درست به آثار و ثبت همه جانبه شواهد در بررسی های سطحی بسیار حائز اهمیت است. فعالیت دیگر میدانی باستان شناسی یعنی کاوش، کاری تخریبی است، به این مفهوم که نهشته های یک محوطه ی باستانی که در طول هزاره ها روی هم انباشته شده اند، پس از کاوش به جای اولیه ی خود باز نمی گردند و دقت در استخراج اطلاعات باید به گونه ای باشد که نهایت اطلاعات موجود از نهشته های باستانی حاصل گردد. برای به دست آوردن این اطلاعات و نیز به کسب نتایج مطلوب، بایستی از روش ها و اصول پژوهشی درستی تبعیت کرد. این روش ها همان اصول علمی فعالیت های میدانی باستان شناسی هستند که در دروس باستان شناسی با عنوان «روش کاوش و بررسی آثار باستانی» آموزش داده می شود و در کتاب هایی با محتوای باستان شناسی میدانی نگاشته می شوند. کتاب مورد بحث، یکی از این کتب است که مورد مطالعه قرار گرفته و مواردی مشخص شده که برای بهبود مطالب نیازمند بازبینی و تصحیح است.
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1981855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!