بررسی ترکیبات موجود در بذر و تاثیر ارتفاع و خصوصیات فیزیکوشیمیایی خاک بر کمیت و کیفیت روغن دانه گیاه کنگر گورخری (Silybum marianum L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
شناسایی و کشت دانه های روغنی جدید نظیر کنگر گورخری (Silybum marianum)، گامی موثر جهت تامین روغن خوراکی مصرفی می‎باشد. دانه این گیاه یکی از منابع ارزشمند دانه های روغنی است که حاوی اسیدهای چرب ضروری و غیر ضروری و ماده موثره سیلیمارین می‎باشد. با توجه به اینکه میزان و کیفیت مواد موثره در گیاهان مختلف به عوامل محیطی و شرایط محل رویش بستگی دارد، در پژوهش حاضر، ترکیبات موجود در بذر گیاه کنگر گورخری و تاثیر ارتفاع و خصوصیات فیزیکوشیمیایی خاک بر کمیت سیلیمارین و کمیت و کیفیت روغن این گیاه در چندین رویشگاه واقع در جنوب شرقی استان مازندران مورد بررسی قرار گرفت. بدین ترتیب که پس از نمونه برداری از خاک و گونه گیاهی به روش تصادفی- سیستماتیک، محتوای روغن دانه با دستگاه سوکسله تعیین شد و استخراج سیلیمارین با دستگاه اولتراسونیک صورت گرفت. پس از آنالیز متیل استر اسیدهای چرب، اسیدهای چرب موجود در روغن با دستگاه کروماتوگرافی گازی شناسایی گردید. طبق نتایج بدست آمده، لینولئیک اسید و اولئیک اسید بارزترین اسید چرب موجود در دانه گیاه می باشند. از بین ترکیبات روغن، پالمیتولئیک، مارگاریک، استئاریک، لینولئیک، پالمیتیک، آراشیدیک، لیگنوسریک اسید و از بین عناصر خاک، بافت خاک، فسفر و آهک پاسخ معنی داری به ارتفاع داشته اند. فسفر، آهک و اسیدیته خاک با درصد روغن همبستگی مثبت معنی داری داشتند. روغن کنگر گورخری به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی اولئیک و لینولئیک اسید دارای ارزش تغذیه ای بالایی می‎باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1982220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!