تبیین چگونگی عملکرد داروهای قاعده آور خوراکی از دیدگاه طب سنتی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
داروهای قاعده آور در طب سنتی ایران «مدر حیض» یا «مدر طمث» نامیده می شوند و برای درمان مواردی از احتباس حیض تجویز می شوند. این داروها معادل Emmenagogue در طب رایج می باشند. وقوف کامل به درمان های طب سنتی ایران نیازمند درک عمیق از چگونگی عملکرد داروها در این مکتب طبی می باشد. هدف از این مقاله تبیین چگونگی عملکرد داروهای قاعده آور در طب سنتی ایران و رسیدن به یک سری قوانین کلی برای چگونگی تاثیر آن ها در ایجاد خونریزی قاعدگی می باشد.
مواد و روش ها
داروهای مدر حیض از کتب معتبر طب سنتی ایران استخراج شدند، کیفیت و عملکرد آن ها مطالعه و جمع آوری شد و مجموع یافته ها در قالب یک قانون کلی در این مقاله ارائه گردید.
یافته ها
داروهای مدر حیض با دو عملکرد باعث ایجاد خونریزی قاعدگی می شوند: یکی آنکه با تغییراتی که روی خون اعمال می نمایند، آن را آماده خروج می سازند و دیگر آنکه مسیر خروج خون را باز می نمایند. لازمه آماده سازی خون برای خروج، ایجاد تسخین و تلطیف و تحریک خون می باشد و لازمه این افعال گرم بودن کیفیت غالب داروست. لازمه بازکردن مسیر این است که دارو مفتح باشد و لازمه تفتیح وجود جوهر لطیف غالب در دارو است. در این میان تنها مفرده ای که به گونه دیگر عمل می کند، «خلر» است که با تولید خون سوداوی و ایجاد اکراه در طبیعت، آن را وادار به اخراج این خون از بدن می سازد.
نتیجه گیری
داروهای مدر حیض همگی دارای جوهر لطیف و کیفیت گرم می باشند و تنها در مواردی که احتباس حیض به سبب غلظت و سردی خون است، کاربرد دارند، لذا به سایر مفرداتی که این خصوصیات را ندارند، اما موجب جاری شدن حیض در موارد احتباس حیض با اسباب دیگری می شوند، مدر حیض گفته نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1982378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!