بررسی رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکت و حق الزحمه حسابرسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف این پژوهش، شناسایی رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکت و حق الزحمه حسابرسی با تاکید بر مالکیت دولتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
روش
به منظور دستیابی به هدف پژوهش، تعداد 84 شرکت از میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های1390 تا 1396 به روش نمونه گیری حذف سیستماتیک و در مجموع 588 سال - شرکت جهت انجام تحلیل در نظر گرفته شد. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از مدل رگرسیونی چند متغیره و روش حداقل مربعات معمولی استفاده شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان می دهد که بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکت و حق الزحمه حسابرسی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد که مالکیت دولتی تاثیر منفی و معناداری بر رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی و حق الزحمه حسابرسی دارد.
نتیجه گیری
از آن جایی که مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت یک مفهوم تازه می باشد و فقدان یک چارچوب قانونی برای افشای آن است، تلاش حسابرسی بیشتر مورد نیاز است که منجر به افزایش حق الزحمه حسابرسی می شود. همچنین شرکت هایی که مالکیت دولتی بیشتری دارند، به دلیل استفاده کم تر از افشا مسئولیت اجتماعی، تلاش و ریسک حسابرس کمتر خواهد بود که منجر به کاهش حق الزحمه حسابرسی می شود.دانش افزایی: پژوهش حاضر با بررسی تاثیر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت بر حق الزحمه حسابرسی با تاکید بر مالکیت دولتی، می تواند برای ادبیات موجود دانش افزایی داشته باشد و تاثیر افشای مسئولیت اجتماعی در ارزیابی ریسک حسابرسی برای تعیین حق الزحمه حسابرسی را آشکار کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1983666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!