مقایسه دو روش فشردن عضله تراپزیوس و بالا کشیدن فک تحتانی برای پیش بینی زمان مناسب کارگذاری موفق ماسک حنجره ای: یک کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
هدف ما در این مطالعه مقایسه دو مانور فشردن عضله تراپزیوس و مانور بالا کشیدن فک تحتانی برای ارزیابی شرایط مناسب برای جاگذاری ماسک حنجره ای است.
مواد و روش کار
در این مطالعه کارآزمایی بالینی 138بیمار با کلاس بیهوشی 1 و 2 کاندید جراحی الکتیو شکستگی ساق به صورت تصادفی در یکی از دو گروه مانور فشردن عضله تراپزیوس و مانور بالا کشیدن فک تحتانی قرار گرفتند. در هر دو گروه القای بیهوشی با داروهای میدازولام، فنتانیل و پروپوفول انجام شد. پس از القای بیهوشی بسته به نوع گروه، از یک دقیقه بعد از بیهوشی با فواصل هر 20 ثانیه مانور انجام می شد تا زمانی که بیمار هیچ پاسخ حرکتی به مانور نشان نمی داد، در این زمان ماسک حنجره ای برای بیمار تعبیه می شد. لارنگوسپاسم، سرفه، عق زدن، توقف تنفس، اشباع اکسیژن کم تر از 90 درصد و حرکات هدفمند در حین جاگذاری ماسک حنجره ای و تا یک دقیقه بعدازآن به عنوان تلاش ناموفق در جاگذاری ماسک حنجره ای در نظر گرفته شد. فشارخون، ضربان قلب، زمان جاگذاری ماسک حنجره ای و فراوانی جاگذاری موفق در دو گروه با هم مقایسه شد.
یافته ها
درصد فراوانی جاگذاری موفق ماسک حنجره ای در گروه فشردن عضله تراپزیوس (94.2 درصد) و بالاکشیدن فک تحتانی (98.6 درصد) تفاوت معناداری نداشت (18/0=p) درحالی که میانگین زمان مناسب برای جاگذاری ماسک حنجره ای در گروه فشردن عضله تراپزیوس به طور معناداری بیشتر از بیماران گروه مانور بالاکشیدن فک تحتانی بوده است (0.001>p). علائم حیاتی (فشارخون و ضربان قلب) بیماران دو گروه بعد از قرار دادن ماسک حنجره ای تفاوتی نداشت (0.05<p).
بحث و نتیجه گیری
مانور بالا کشیدن فک تحتانی و فشردن عضله تراپزیوس هیچ کدام ازنظر پیش بینی احتمال موفقیت در کارگذاری ماسک حنجره -ای بر دیگری برتری ندارد ولی زمان مناسب برای کارگذاری ماسک حنجره ای در گروه فشردن عضله تراپزیوس طولانی تر است بنابراین به نظر می رسد استفاده از مانور بالا کشیدن فک با توجه به نیاز به زمان کم تر جهت پیش بینی کارگذاری موفق ماسک حنجره ای روش مناسب تری برای پیش بینی عمق بیهوشی لازم برای این منظور باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1984300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!