ارزیابی سطح متابولیت های مخچه ورزشکاران در مقایسه با افراد غیر ورزشکار با استفاده از روش پروتون اسپکتروسکوپی رزونانس مغناطیسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سازگاری با تمرینات ورزشی می تواند موجب افزایش پلاستیسیتی مغزی شود و اینکه آیا این امر می تواند  با تغییرات سازنده در نورومتابولیت ها همراه باشد، نامشخص است. هدف از این تحقیق ارزیابی پایه متابولیت های مغزی شامل ان استیل اسپارتات و کولین در ورزشکاران و افراد غیر فعال می باشد.
مواد وروش ها
در این تحقیق شبه تجربی10نفر کشتی گیر جوان با میانگین (سن 06/2± 71/21 سال، شاخص توده بدنی 04/1 ± 9/23 و VO2max 41/2 ± 03/56 میلی لیتر/کیلوگرم/دقیقه) و سابقه تمرینات کشتی حداقل 4 سال، از جامعه در دسترس بعنوان گروه ورزشکار و 9 نفر با  میانگین  (سن 94/1 ±  16/ 21سال و BMI 38/2  ± 02/24 و  VO2max 45/2 ±  25/41 میلی لیتر/کیلوگرم/دقیقه) بدون داشتن سابقه ورزش منظم  بعنوان گروه غیر ورزشکار انتخاب شدند. بعد از انجام ارزیابی های پایه در زمینه ترکیب بدنی و  آمادگی هوازی، هر دوگروه آزمایش مربوط به MRS را انجام دادند. داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل در سطح معنی داری   05/0 ≥ P تحلیل شدند.
یافته ها
در این تحقیق سطوح NAA/Crمخچه ای ورزشکاران(کشتی گیران)نسبت به گروه غیر ورزشکار بیشتر بود و نتایج آماری تفاوت بین گروهی معنی داری را بین دو گروه نشان داد (047/0P=). اما تفاوت سطوح  Cho/Cr مخچه ای ورزشکاران نسبت به غیر ورزشکاران علیرغم اینکه اندکی بالاتر بود، از لحاظ آماری معنی دار نبود (777/0P=).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج ما از این تحقیق، نورومتابولیت های مخچه ای در ورزشکاران(کشتی گیران)، سطوح بالاتری را در مقایسه با گروه غیر ورزشکاران نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1984740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!