تاثیر آموزش ارگونومی درکاهش شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی دندانپزشکان شهرستان کرج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه وهدف
اختلالات اسکلتی- عضلانی ناشی از کار یکی از شایعترین بیماری های شغلی است.این عارضه در بین دندانپزشکان درسطح جهان از شیوع بالایی برخورداراست. هدف ازاین مطالعه بررسی تاثیر آموزش دراصلاح پوسچر وکاهش این اختلالات اسکلتی- عضلانی ناشی ازکار بوده است .
مواد و روش ها
دراین مطالعه توصیفی –تحلیلی 60 نفر از دندانپزشکان شهرستان کرج در سه گروه آموزش چهره به چهره،گروه پمفلت وگروه شاهد مورد بررسی قرارگرفتند.شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی با استفاده از پرسشنامه نوردیک و ریسک فاکتورهای شغلی با استفاده از تکنیک ارزیابی سریع بدن((REBA  مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده ازآزمون تی زوج و ANOVA ارزیابی شدند.
یافته ها
60% افرادی که دراین تحقیق شرکت کرده اند در طی12ماه گذشته در گردن خود احساس ناراحتی داشته اند.گردن درد بر روی فعالیت 7/41% دندانپزشکان اثر منفی داشته است.40% شرکت کنند گان در این پژوهش از مشکلات و اختلالات مربوط به شانه و 75% نیز از کمر درد رنج می بردند .4/70% علت اصلی آن را شغل خود می دانند. 50% دندانپزشکان از مچ درد رنج برده که به طبع این درد درمچ راست دارای شیوع بیشتری بوده است. در تحلیل واریانس بین سه گروه، اختلاف معنی داری وجود نداشت(321/0p=). همچنین سن و سابقه کاری سه گروه آموزشی با هم اختلاف معنی داری نداشت(21/0 p=). آموزش حضوری(چهره به چهره) و آموزش به روش پمفلت در دو گروه آموزش چهره به چهره و گروه آموزش با پمفلت (014/0 p-value=) اثر گذار بوده و توانسته در نوع پوسچر دندانپزشکان اثر مثبت داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1984746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!