اثر تمرین تناوبی شدید و تداومی استقامتی بر بیان ژن های TRF2 و TERT بافت قلب موش های صحرایی نر پیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سن بزرگ ترین عامل خطر بیماری های قلبی - عروقی است که با کوتاه شدن طول تلومر همراه می شود و این در حالی است که فعالیت های ورزشی می توانند نقش مفیدی را در حفظ طول تلومر ایفا کنند. TRF2 و TERT به عنوان ژن های درگیر در مجموعه تلومریک در قلب نیز از پیری تاثیر می پذیرند و با کاهش بیان همراه می شوند که در نتیجه طول تلومر کاهش می یابد. کاهش طول تلومر نیز با افزایش مرگ سلول های قلب و بیماری های قلبی همراه می شود. این مطالعه به منظور تعیین اثر تمرین تناوبی شدید و تداومی استقامتی بر بیان ژن های TRF2 و TERT بافت قلب موش های صحرایی نر پیر انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 24 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با سن 88 تا 96 هفته ای و میانگین وزنی 12±363گرم به مدت 6 هفته در گروه های کنترل، تمرین تداومی استقامتی (5 جلسه در هفته، شدت 60 تا 70 درصد بیشینه) و تمرین تناوبی شدید (5 جلسه در هفته، تکرار اینتروال با شدت بالا 80 درصد بیشینه در هفته اول و دوم و 90 درصد در هفته سوم و سپس 100 درصد سرعت بیشینه تا پایان تمرین) تقسیم شدند. بیان ژن های TRF2 و TERT به وسیله تکنیک Real time - PCR سنجش و پس از کمی سازی مقادیر بیان ژن با استفاده از فرمول پافل مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بیان ژن TRF2 گروه های تناوبی شدید و تداومی در مقایسه با گروه کنترل افزایش آماری معنی داری نشان داد (P<0.05). همچنین در بیان ژن TERT گروه های مورد مطالعه در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت و این افزایش از نظر آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد شش هفته تمرین تناوبی شدید و تداومی استقامتی بتواند رشد و طول عمر سلول های قلبی را به وسیله حفظ طول تلوم از طریق افزایش ژن TRF2 تنظیم کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1985529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!