بررسی معافیت سازمان اوقاف و امور خیریه از پرداخت هزینه های دادرسی در دعاوی وقف

پیام:
چکیده:
هزینه دادرسی در مفهوم اعم شامل بهای ورقه دادخواست، هزینه دادخواست، هزینه تطبیق اوراق با اصل آنها و نیز هزینه دادرسی به معنای خاص است. هزینه دادرسی به معنای اخص، به هزینه احکام و قرارها اطلاق می شود. یکی از موضوعات مورد اختلاف میان مراجع قضایی، موضوع جواز یا عدم جواز اخذ هزینه های دادرسی در دعاوی وقف است. این اختلاف به دلیل تقابل تبصره ماده 9 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه در معافیت از پرداخت مخارج و هزینه های دادرسی، ثبتی و اجرایی و مقررات قانون آیین دادرسی مدنی در لزوم پرداخت هزینه های دادرسی است. از این رو مقاله حاضر در پاسخ به این سوال که آیا اخذ مبالغ مذکور از سازمان اوقاف وجاهت قانونی دارد؟ و آیا مبالغ ماخوذه، جزء هزینه های دادرسی قلمداد می گردد؟ بر آن است که لزوم پرداخت هزینه های دادرسی در مراجع قضایی، به استناد ماده 503 و بند 1 ماده 53 قانون آیین دادرسی مدنی، به عنوان یک قاعده عام، مورد قبول است اما تبصره ماده 9 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف، قاعده عام مزبور را در گستره خود تخصیص زده است، از این رو طبق آن تبصره، سازمان اوقاف و امور خیریه و موقوفات و اماکن مذهبی از پرداخت هر گونه هزینه دادرسی معاف هستند و در صورت اخذ، هزینه های مذکور قابل استرداد است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1985783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!