مقایسه روش های تحلیل اکتشافی داده ها و انحراف مطلق میانه به منظور شناسایی آنومالی های ژئوشیمیایی و مناطق مستعد کانی زایی (مطالعه موردی: ناحیه معدنی هنزا، جنوب کمربند فلززایی ارومیه- دختر)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ناحیه هنزا در بخش جنوبی کمربند فلززایی ارومیه- دختر واقع در جنوب شرقی ایران است. این ناحیه شامل چندین کانسار مس پورفیری بوده و برای اکتشاف این نوع کانی سازی محیط مطلوبی است. برای مطالعات ژئوشیمیایی اکتشافی تعداد 451 نمونه رسوبات آبراهه ای از این ناحیه برداشت شده است. هدف شناسایی مناطق کانی زایی و استفاده از روشی مطلوب جهت تعیین حد آستانه عناصر است. در این پژوهش حد آستانه عناصر توسط دو روش تحلیل اکتشافی داده ها (EDA) و انحراف مطلق میانه(MAD)  محاسبه شد. در روش EDA تخمین آستانه بر اساس انتخاب کلاس های ثابت در نمودار جعبه ای انجام می گیرد و به صورت Q3+1.5×(Q3-Q1) تعریف می شود. چارک سوم (Q3) و چارک اول (Q1) به ترتیب معادل 75 و 25 درصد فراوانی هستند. در روش MAD تخمین حد آستانه بر اساس میانه و انحراف مطلق میانه انجام می گیرد و به صورت میانه+دو برابر انحراف مطلق میانه (Median+2×MAD) تعریف می شود. انحراف مطلق میانه (MAD) به عنوان میانه انحرافات مطلق تمامی مقادیر داده ای از میانه داده ها است. در محدوده مورد مطالعه 6 کانسار شناخته شده مس پورفیری وجود دارد. به منظور مقایسه توانایی دو روش EDA و MAD در شناسایی نواحی کانی سازی شده (منظور شناسایی نواحی کانساری)، نقشه مس و مولیبدن توسط دو روش تهیه شد و فقط سه کانسار با روش EDA شناسایی شد، در حالی که توسط روش MAD، همه کانسارها شناسایی شدند. همچنین توسط روش MAD، هشت محدوده بی هنجاری جدید شناسایی گردید که پردازش های تصاویر ماهواره ای، توزیع فراگیر دگرسانی های مرتبط با سیستم های پورفیری را در آنها نشان داده است. هیچ یک از مناطق بی هنجاری جدید توسط روش EDA شناسایی نشدند و مشخص شد این روش برای شناسایی بی هنجاری هایی ژئوشیمیایی ناکارآمد است. روش MAD، برای شناسایی مناطق بی هنجاری مناسب تر است به طوری که توسط این روش 11 محدوده (سه کانسار و 8 بی هنجاری جدید) بیشتر از روش EDA شناسایی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1986039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!