تاثیر پلی ساکاریدهای برگ فیجوآ بر خصوصیات فیزیکو شیمیایی و حسی ماست کم چرب طی دوره نگهداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
در این پژوهش با توجه به توانایی پلی ساکاریدها برای اصلاح خواص رئولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی فرآورده های غذایی تاثیر افزودن پلی ساکاریدهای برگ فیجوآ بر ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و حسی ماست کم چرب طی 20 روز نگهداری مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
مقادیر مختلف از پلی ساکاریدهای برگ فیجوآ در غلظت های 5/1، 5/2 و 5/3 درصد وزنی- وزنی با شیر کم چرب استاندارد پاستوریزه مخلوط شد. سپس 3 درصد آغازگر تجاری ماست به مخلوط شیر و پلی ساکاریدهای برگ فیجوآ اضافه گردید. پس از تکمیل فرایند تولید ماست، pH، اسیدیته قابل تیتر، آب اندازی، گرانروی و خصوصیات حسی ماست کم چرب در طول دوره نگهداری در یخچال مورد ارزیابی قرار گرفت. کلیه آزمایش ها برای تیمارهای مورد مطالعه با سه تکرار انجام شد.
یافته ها
با افزودن پلی ساکاریدهای برگ فیجوآ به فرمولاسیون ماست کم چرب در مقایسه با نمونه شاهد طی دوره نگهداری میزان pH و آب اندازی کاهش در حالی که اسیدیته قابل تیتر و گرانروی افزایش یافت. با افزایش غلظت پلی ساکاریدها امتیاز رنگ، عطر و پذیرش کلی کاهش یافت در حالی که امتیاز بافت افزایش یافت. ماست کم چرب حاوی 5/1 درصد از پلی ساکاریدهای برگ فیجوآ بالاترین امتیاز پذیرش کلی را کسب نمود.
نتیجه گیری
پلی ساکاریدهای برگ فیجوآ را می توان به عنوان یک ترکیب عملگر طبیعی ارزان قیمت و با ارزش در صنعت غذا خصوصا در تهیه محصولات لبنی کم چرب به منظور بهبود ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و حسی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1986161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!