مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس در ایران و استرالیا: یک مطالعه توصیفی- تطبیقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
برنامه آموزشی طرحی است حاوی سیاست ها، اهداف، راهبردها و برنامه عمل مربوط به توسعه یک نظام یا یک نهاد آموزشی در خلال یک دوره زمانی معین که روش ها اجرا و ارزیابی و نیز منابع موردنیاز برای تحقق سیاست ها و اهداف در آن پیش بینی شده است. با مقایسه برنامه های آموزشی دانشگاه ها، شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه های فعلی پرستاری می توان دانش آموختگانی توانمند و مسلط بر مهارت های تخصصی پیشرفته مرتبط با رشته را تربیت نمود که با انجام این مهم نیل به اهداف برنامه مقدور خواهد گردید.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تطبیقی است که در سال 1397 انجام شده و بر اساس الگوی Bereday مقایسه انجام گرفته است و این الگو شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه است.
یافته ها
هر دو کشور طبق اصول اساسی برنامه ریزی استراتژیک دارای رسالت، چشم انداز و فلسفه است. چشم انداز ایران به این اشاره می کند که با گسترش مرزهای دانش از کشورهای سرآمد بین المللی باشد اما استرالیا بر آن است که یک نوآور در آموزش باشد و در رابطه با تحقیق، رهبر جهانی شود.
بحث و نتیجه گیری
پذیرش داوطلب نه بر اساس آزمون بلکه بر اساس علاقه فرد و توجه به اشتغال فرد در بخش اورژانس، تنوع و انعطاف پذیری در برنامه های درسی و تعریف جایگاه های شغلی مطابق با واحدهای گذرانده شده، می تواند منجر به بهبود مراقبت های پرستاری در این زمینه شود و بازنگری، توجه به اصلاح و استفاده از تجارب دانشگاه های پیشرو توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1988440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!