بررسی ارتباط مصرف مکمل های غذایی مادر در دوران بارداری با شاخص های آنتروپومتریک نوزاد در هنگام تولد در جنوب ایران (مطالعه موردی: بندرعباس)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تغذیه نامناسب و عدم دریافت مواد مغذی موردنیاز در دوران بارداری سلامت مادر و نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعه حاضر باهدف بررسی اثر مصرف مکمل های غذایی مادر طی بارداری بر شاخص های آنتروپومتریک هنگام تولد طراحی شد.
مواد و روش ها
مطالعه هم گروهی حاضر بر روی بخشی از اطلاعات مطالعه کوهورت بندرعباس انجام شد. مواجهه اصلی مصرف مکمل های غذایی در دوران بارداری توسط مادران و متغیر وابسته نیز شاخص های آنتروپومتریک نوزادان هنگام تولد بود. شاخص خطر نسبی تطبیق داده شده با استفاده از مدل رگرسیون پواسون تغییریافته محاسبه شد. تمام آنالیزها با استفاده از نرم افزار STATA انجام گردید.
نتایج
196 نفر از افراد انتخاب شده در مطالعه باقی ماندند. محدوده سنی مادران از 16 تا 42 سال، با میانگین (5/62±) 27/28 بود. تعداد 81 نفر از مادران قرص آهن، 84 نفر قرص مولتی ویتامین و 149 نیز قرص ویتامین D به صورت نامنظم مصرف کرده بودند. 12/76 %  از نوزادان وزن، 8/67% قد و 18/88% دور سر نامطلوب هنگام تولد داشتند. خطر نسبی بین وزن پایین هنگام تولد و مصرف قرص مولتی ویتامین 2/65 به دست آمد. همچنین خطر نسبی بین قد پایین هنگام تولد و مصرف قرص آهن و مولتی ویتامین به ترتیب برابر 3/54 و 4/56 به دست آمد.
نتیجه گیری
بین مصرف نامنظم آهن و مولتی ویتامین در دوران بارداری با وزن و قد هنگام تولد ارتباط وجود دارد، اما بین مصرف مکمل های غذایی در دوره بارداری و دور سر هنگام تولد ارتباط وجود ندارد. مصرف مکمل هایی غذایی مادران در بارداری نیازمند توجه بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1277 تا 1288
لینک کوتاه:
magiran.com/p1988686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!