مقایسه تاثیر روش بازی و تماشای کارتون بر میزان اضطراب قبل از بیهوشی در کودکان 69 ساله کاندید عمل تانسیلکتومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اضطراب قبل از اعمال جراحی میتواند تاثیرات متفاوتی روی کودکان و خانواده های آنها داشته و روند درمان آنها را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعات قبلی نشان دادهاند استفاده از روش های غیردارویی (تماشای کارتون و بازی) جهت کاهش اضطراب کودکان نسبت به روش های دارویی مزایایی دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر دو روش بازی و تماشای کارتون در کاهش اضطراب کودکان بلافاصله قبل از شروع روند بیهوشی مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
مطالعه نیمه تجربی حاضر با طرح سه گروهی (تماشای کارتون، بازی و کنترل) در 90 کودک 3-6 ساله کاندید عمل جراحی تانسیلکتومی (هر گروه 30 نفر) در بیمارستان ولیعصر بیرجند در مقطع زمانی زمستان 1394 انجام شد. داده ها قبل و بعد از مداخله توسط پرسشنامه اضطراب Yale جمعآوری و توسط آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی تی زوجی، آزمون تی، ضریب همبستگی پیرسون، توکی و تحلیل واریانس آنالیز شد.
یافته ها
میانگین اضطراب واحدهای مورد پژوهش قبل از مداخله بر حسب گروه های مختلف معنیدار نبود (P=0/7) اما بعد از مداخله (بلافاصله قبل از بیهوشی) معنی دار شد (P=0/02). میانگین اضطراب قبل و بعد از مداخله در گروه بازی P=0/03، کارتون P=0/001 و کنترل P=0/1 بود. آزمون تعقیبی توکی در زمینه تفاوت بین گروه ها حاکی از آن بود که میانگین اضطراب در گروه کارتون به طور معنی داری پایینتر بود (P<0/001).
نتیجه گیری
بازی و تماشای کارتون نقش موثری در کنترل اضطراب کودکان قبل از بیهوشی دارد. لذا پیشنهاد می شود در بخشهای جراحی و اتاق عمل کودکان، شرایط و تسهیلات لازم برای اجرای این روش ها مهیا گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1988713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!