تبیین الگوی ورزش سالمندی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
افزایش شمار سالمندان در ایران موجب توجه به موضوعات جدید و تازهای در ارتباط با آنها شده است. از آنجا که ناتوانایی های دوره سالمندی با افزایش سن شایعتر میشود، در این شرایط نقش ورزش در حفظ و بهبود سلامت سالمندان و شور و نشاط اجتماعی پررنگ میگردد. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ورزش سالمندی ایران انجام شده است.
روش کار
این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. شرکت کنندگان در این پژوهش، متخصصان و صاحبنظران حوزه علوم ورزشی، روانشناسان، مددجویان، جامعه شناسان، پرستاران و مدیران ادارات بهداشت، بهزیستی و سازمان امور اجتماعی شهردارمتخصصان و صاحب نظران مدیریت ورزشی، پیشکسوتان ورزشی، اعضای هیات علمی گروه های(علوم ورزشی، روانشناسی، جامعه شناسی، مددکاری، پرستاری)و همچنین مسئولین ادارات درگیر با سالمندی اعم از بهداشت، بهزیستی و سازمان امور اجتماعی شهرداری اصفهان بودند که به صورت نمونه گیری هدفمند و نظری جهت مصاحبه نیمه ساختار یافته انتخاب شدند و مصاحبه ها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. داده ها به طور همزمان با جمعآوری اطلاعات با استفاده از روش Strauss & Corbin تحلیل گردید. اعتبار داده ها براساس معیارهای پیشنهادی Lincoln & Guba تایید شد.
یافته ها
نتایج گویای آن است که 276 گزاره مفهومی اولیه با 11 مقوله اصلی و 50 مقوله فرعی در قالب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علی(3 مقوله)؛ پدیده اصلی(1 مقوله)؛ راهبرد(2 مقوله)؛ ویژگی های زمینه ای(2 مقوله)؛ شرایط محیطی(2 مقوله)؛ پیامد(1 مقوله) الگوی ورزش سالمندی ایران را تشکیل میدهند.
نتیجهگیری
یکپارچه سازی مقوله ها بر مبنای روابط موجود بین آنهاحول محور ورزش سالمندی ایران، شکل دهنده مدل پارادایمی است که الگوی مدیران درگیر در امور سالمندان را منعکس میکند.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1988715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!