رابطه بین شاخص توده بدنی و شیوع بیماری ایسکمیک قلبی در بیماران دیابتی نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
 گذر از بیماری های  قابل انتقال به غیر قابل انتقال سالیان زیادی است که در همه کشورهای جهان حتی در کشورهای درحال توسعه اتفاق افتاده است. دیابت و عارضه ایسکمیک قلبی آن از مهمترین بیماری های دسته دوم هستند. در سال های اخیر بحث در مورد نقش چاقی و افزایش وزن به عنوان عامل خطر هر دو بیماری مجددا بالا گرفته است.  هدف ما در این مطالعه تعیین رابطه شاخص توده بدنی و شیوع بیماری ایسکمیک قلبی در بیماران دیابتی نوع 2 در ایران می باشد.

روش کار
 این مطالعه در سال 1397به روش مقطعی بر روی666بیمار شامل کلیه بیماران دیابتی نوع 2 ثبت نام شده در طرح پزشک خانواده جمعیت روستایی شهرستان ملارد انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق بررسی پرونده های سلامت افراد انجام شد و تجزیه و تحلیل داده ها با ابزار SPSS به روش Chi-square Test صورت گرفت.

یافته ها
 از این تعداد 177 نفر مرد و 489  نفر زن بودند. یافته های ما نشان دادند که 73 نفراز این بیماران دیابتی نوع 2 یعنی 10/96 درصد ، (51 زن و 22 مرد) مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی بودند. از نظر شاخص توده بدنی 2/7 ٪ در گروه زیر وزن نرمال ، 21/9 ٪ درگروه دارای وزن نرمال ، 37 ٪ درگروه دارای اضافه وزن ،27/4 ٪ درگروه چاقی درجه1، 8/2 ٪ در گروه چاقی درجه2 ، و2/7 ٪ در گروه چاقی درجه3 قرار داشتند.

نتیجه گیری
طبق یافته های ما اگرچه شیوع دیابت نوع 2 در افراد دارای اضافه وزن و با چاقی درجه1 نسبت به افراد با وزن نرمال و یا زیر وزن بیشتر است، ولی شیوع عارضه ایسکمیک قلبی در بیماران دیابتی نوع 2 با این روند مطابقت نمی کند و شیوع بیماری ایسکمیک قلبی نه تنها در افراد با وزن نرمال کم نیست بلکه اندکی از چاقی درجه 1 کمتر و از چاقی درجه 2 و 3 نیز بیشتر است. همچنین توزیع بیماری ایسکمیک قلبی در زنان و مردان دیابتی نوع 2 در بین گروه های با شاخص توده بدنی مختلف باهم متفاوت بوده و در بیماران با وزن نرمال شیوع بیماری ایسکمیک قلبی در زنان بیشتر از مردان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1989439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!