غربالگری انحرافات ستون مهره ای دانش آموزان 7 تا 9 ساله در ناحیه جنوب تهران: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
این مطالعه جهت شناسایی شیوع انحرافات ستون مهره ای نظیر FHP ، کیفوز تشدید یافته ناحیه سینه ای، لوردوز تشدید یافته ناحیه کمری و اسکولیوز در میان دانش آموزان 7 تا 9 ساله در ناحیه جنوب تهران انجام شد. موارد و
روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 2114 دانش آموز سالم با میانگین سنی 81/0± 99/7 انجام شد که 1059 نفر آنها دختر و 1055 نفر آنها پسر بودند. مشخصات فردی ، ارزیابی  مشاهده ای صفحه ساجیتال نسبت به خط شاقولی از نمای طرفی بدن و ارزیابی اسکولیوز با آزمون FBT انجام و در spss نسخه 21 ثبت شد. ارتباط میان متغیرها با روش رگرسیون بررسی شد.

یافته ها
  شیوع FHP 68/4 %، لوردوز تشدید یافته 69/1 %، کیفوز تشدید یافته 68/6 % و اسکولیوز 15/7 % بدست آمد. ارتباط معنی داری میان FHP با سن و جنس ، همچنین میان کیفوز تشدید یافته با BMI و نیز میان لوردوز تشدید یافته با جنسیت و BMI در نهایت میان اسکولیوز با BMI بدست آمد. کیفوز تشدید یافته، لوردوز تشدید یافته و اسکولیوز در میان دختران بیشتر بود در حالیکه FHP در پسران شایع بود. کودکان با BMI کم مستعد بروز لوردوز تشدید یافته ، کیفوز تشدید یافته و اسکولیوز بودند. همچنین ارتباط معنی داری میان انحرافات ستون مهره ای و نحوه حمل کیف مدرسه بدست نیامد.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع زیاد انحرافات ستون مهره ای در این گروه سنی، انجام یک برنامه غربالگری منظم در مدارس جهت شناسایی و درمان این کودکان و نیز شیوع معنی دار انحرافات ستون مهره ای در کودکان با BMI  کم، لزوم توجه والدین به توده بدنی متناسب کودکان ضروری به نظر میرسد. 
FHP: Forward Head Posture
FBT: Forward Bending Test
BMI: Body Mass Index
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1989442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!