آویشن ایرانی (Thymus persicus): گیاهی حاوی متابولیت های فعال با اثرات آنتی اکسیدانتی، ضددیابتی و ضد آلزایمری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
گیاه دارویی آویشن ایرانی (Thymus persicus) از جمله گیاهان بومی ایران است که جوشانده و عصاره های آن استفاده های غذایی و دارویی فراوانی دارند.
هدف
بررسی محتوای متابولیتی عصاره های گیاه آویشن ایرانی و تعیین بهترین عصاره از نظر میزان قدرت آنتی اکسیدانتی و خواص ضددیابتی و ضدآلزایمری.
روش بررسی
میزان محتوای فنلی، فلاونوئیدی و تاننی نمونه ها، به ترتیب با معرف های فولین- سیکالتیو، AlCl3 و فولین- دنیس اندازه گیری شد و برای تعیین محتوای ساپونینی، روش وانیلین- سولفوریک اسید به کار رفت. بررسی قدرت آنتی اکسیدانتی عصاره ها با چهار روش مهار رادیکال های آزاد DPPH و OH، روش فسفومولیبدنیوم و تعیین قدرت کیلیت کنندگی یون فروس انجام شد. برای بررسی قدرت ضددیابتی نمونه ها میزان اثر بازدارندگی آنها بر فعالیت دو آنزیم آلفا-آمیلاز و آلفا-گلوکوزیداز و برای بررسی قدرت ضدآلزایمری، از اندازه گیری اثر مهاری نمونه ها بر روی دو آنزیم استیل و بوتیریل کولین استراز استفاده شد.
نتایج
جوشانده و عصاره هیدروالکلی گیاه آویشن ایرانی دارای ترکیبات فنلی، فلاونوئیدی و تاننی بالاتری نسبت به عصاره های دیگر بودند. از نظر محتوای ساپونینی عصاره اتیل استاتی دارای بیشترین مقدار بود. بر اساس نتایج تست های آنتی اکسیدانتی جوشانده و عصاره هیدروالکلی بالاترین پتانسیل را داشتند. در تست های ضددیابتی (مهار آنزیم های آلفا-آمیلاز و آلفا-گلوکوزیداز) و ضدآلزایمری (مهار آنزیم های استیل و بوتیریل کولین استراز) نیز جوشانده و عصاره هیدروالکلی قدرت بالایی نشان دادند و به شکل معنی داری در مقایسه با دیگر عصاره ها اثر مهاری بالاتری داشتند.
نتیجه گیری
قدرت بالای جوشانده و عصاره هیدروالکلی گیاه آویشن ایرانی از نظر اثر آنتی اکسیدانتی و خواص ضددیابتی و ضدآلزایمری را می توان به مقدار بیشتر ترکیبات فنلی، فلاونوئیدی و تاننی در این عصاره ها ارتباط داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1992448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!