اثر فعالیت های یکپارچگی حسی حرکتی گروهی و انفرادی بر توانایی ادراکی حرکتی و رشد اجتماعی کودکان اوتیسم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هدف تحقیق حاضر بررسی اثر فعالیت های یکپارچگی حسی حرکتی بر توانایی ادراکی حرکتی و رشد اجتماعی کودکان اتیسم با عملکرد بالای هشت تا چهارده ساله شهر شیراز بود.
روش بررسی
این مطالعه، شبه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمام کودکان دارای اختلال اوتیسم مدرسه استثنایی شهر شیراز در سال تحصیلی 1393-1394 و نمونه 22 کودک اوتیسمی با عملکرد بالا بودند که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. سپس والدین پرسش نامه رشد اجتماعی کودک خود را تکمیل کردند. برای ارزیابی توانایی حرکتی کودکان، از آزمون برونینکز-ازرتسکی استفاده شد. گروه های آزمایشی طی دوازده جلسه تمرین کردند. سپس از کودکان پس آزمون رشد اجتماعی و توانایی حرکتی به عمل آمد. داده ها با استفاده از روش های توصیفی و تحلیل کوواریانس بررسی شدند. مقدار α در این مطالعه 0٫05 بود.
یافته ها
تحلیل داده ها نشان داد برنامه فعالیت های یکپارچگی گروهی (0٫002=p) و انفرادی (0٫006=p) در مقایسه با گروه کنترل بر توانایی ادراکی حرکتی کودکان موثر بود؛ اما از نظر میزان تاثیرگذاری تفاوت معناداری بین روش گروهی و انفرادی وجود نداشت (0٫327=p). همچنین مقایسه دو به دوی گروه ها در متغیر رشد اجتماعی نشان داد که تفاوت در مرحله پس آزمون بین گروه کنترل و گروه فعالیت های گروهی معنادار بود (0٫007=p) ؛ ولی بین گروه کنترل و انفرادی معنادار نبود (0٫064=p) و بین میانگین رشد اجتماعی دو روش گروهی و انفرادی تفاوت معناداری وجود داشت (0٫005=p) که نشان می دهد روش گروهی باعث بهبود رشد اجتماعی شده است.
نتیجه گیری
با توجه اهمیت فعالیت های بدنی در ابعاد گسترده رشد کودک و اثر آن بر شکل گیری شخصیت کودک، توجه به این مرحله ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1993394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!