اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر باورهای فراشناختی و نقص پردازش های شناختی- هیجانی دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
اختلال اضطراب اجتماعی، ترسی بارز و مستمر از شرمنده شدن در موقعیت های اجتماعی یا هنگام انجام فعالیت در حضور دیگران است. این اختلال یکی از اختلال های اضطرابی بسیار شایع است که با ترس بارز و مستمر از موقعیت های اجتماعی یا عملکردی منجر به ارزیابی فرد، مشخص می شود. هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر باورهای فراشناختی و نقص پردازش های شناختی-هیجانی دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود.
روش بررسی
روش این پژوهش، نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، همه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور چابهار بودند. نمونه گیری این پژوهش دربردارنده 36 نفر (18 نفر گروه آزمایش و 18 نفر گروه کنترل) بود که به صورت خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از مقیاس اضطراب اجتماعی، مقیاس پردازش هیجانی و پرسش نامه نارسایی های شناختی استفاده شد. داده های جمع آوری شده با روش آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (MANCOVA) تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که آموزش پذیرش و تعهد در افراد گروه آزمایش، با کاهش نقص پردازش های شناختی (0٫001>p) و افزایش مولفه های پردازش های هیجانی همراه بوده است (0٫001>p)؛ درحالی که در هیچ کدام از مولفه های فراشناخت، تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد وقتی افراد مضطرب اجتماعی تلاش می کنند تا از مهارت های شناختی و هیجانی خود استفاده کنند یا با دیگران به شیوه مناسبی تعامل داشته باشند، سطوح بالای اضطراب، عملکرد آنان را تضعیف یا حتی تخریب می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1993400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!