کاهش آسیب پذیری سکونتگاه های غیر رسمی محله فرحزاد در برابر زلزله احتمالی تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
 افزایش آسیب پذیری شهرها باعث خسارات و تلفات جانی و مالی زیادی می شود، این موضوع در سکونتگاه های غیررسمی با توجه به ویژگی های ساخت و شکل گیری این سکونتگاه ها از درجه و شدت آسیب پذیری بیشتری برخوردار هستند. هدف پژوهش بررسی و تحلیل نقش شاخص های کالبدی در کاهش آسیب پذیری سکونتگاه های غیررسمی در برابر زلزله با رویکرد مقاوم سازی ساختمان ها در محدوده محله فرحزاد شهر تهران می باشد.
روش 
روش پژوهش، از نوع توصیفی- تحلیلی است تحقیق حاضر بر حسب هدف از نوع تحقیقات کاربردی است . برای تعیین میزان آسیب پذیری کالبدی از مدل AHP، و سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) استفده شده است.
یافته ها
 و به منظور سنجش میزان آسیب پذیری کالبدی، هفت معیار معیار (عمر بنا، کیفیت بنا، مساحت قطعات تفکیکی، عرض معابر، تعداد طبقات، نوع مصالح) انتخاب شده است. در ادامه پژوهش میزان آسیب پذیری محله فرحزاد براساس هر یک از شاخص ها کالبدی محاسبه شده است.
نتیجه گیری
  نتایج این پژوهش نشان می دهد که بالغ بر 49 درصد از ابنیه محله فرحزاد در پهنه با آسیب پذیری بالا قرار گرفته اند. همچنین حدود 22 درصد از ابنیه محله مذکور در پهنه ای با آسیب پذیری بسیار بالا قرار گرفته اند. این آمار نشان می دهد که محله مذکور در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر بوده و باید در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p1993519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!