روش‫های ارزیابی مواجهه با آلاینده های محیطی در مطالعات ارزیابی ریسک سلامت انسان با نگاهی بر رویکردهای نوین؛ مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مواجهه اجتناب ناپذیر انسان با عوامل خطر محیطی، برآورد میزان واقعی مواجهه افراد با این عوامل را به یکی از مهمترین چالش‫های پیش روی محققین و تصمیم گیرندگان جامعه تبدیل کرده است. لذا با توجه به سهم عوامل خطر محیطی در بار بیماری ها، این مطالعه با هدف ارائه روش‫های نوین ارزیابی مواجهه بر اساس جدیدترین تحقیقات صورت گرفته در جهان انجام شد.
روش کار
در این مطالعه مروری با توجه به اهداف مطالعه، متون مرتبط در زمینه رویکردهای نوین ارزیابی مواجهه در بانک‫های اطلاعاتی معتبر همچون Scopus، PubMed و Web of Science جستجو و گردآوری شد. پس از معرفی روش‫ها و رویکردهای نوین، مهمترین منابع خطا و محدودیت‫ها جهت کاهش عدم قطعیت در برآوردهای حاصل از میزان مواجهه در این نوع از  مطالعات نیز مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بررسی مطالعات نشان داد ارزیابی جامع مواجهه با بهره گیری از روش‫های نوین در برآورد مواجهات فردی، روش‫های هدفمند و غیرهدفمند، فناوری های امیکس، ماتریس‫های جدید و مدل‫های محاسباتی می‫تواند به شناسایی عوامل موثر در ایجاد بیماری کمک کرده و آگاهی ارزیاب از مکانیسم‫ها، مسیرهای مواجهه و پاسخ‫های بیولوژیکی بدن را نیز افزایش دهد.
نتیجه گیری
استفاده از روش‫های نوین با به کار گیری ابزارهای معرفی شده در این مطالعه، فرصتی را برای محققین فراهم می‫آورد تا با شناخت و درک فرایندهای بیولوژیکی موثر در ایجاد و توسعه بیماری ها، تخمین بهتری از میزان واقعی مواجهه افراد با عوامل خطر محیطی داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p1993750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!