مطالعه گرد و غبارهای شدید اصفهان طی دوره 2011-2000

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بخش وسیعی از غرب آسیا به سبب شرایط جوی و اقلیمی، در گسترده ترین بیابان های جهان واقع شده که پتانسیل تولید گردوخاک را دارند. طی سال های اخیر بسامد، شدت رخداد و گستردگی این پدیده در بیشتر استان ها از جمله اصفهان افزایش یافته و با توجه به جمعیت و منابع در معرض خطر، آسیب پذیری ناشی از رخداد این پدیده نیز به شدت افزایش یافته است. در این مطالعه شرایط هواشناختی شدیدترین و طولانی ترین رخدادها در فصول مختلف، برای شناسایی الگوهای جوی و چشمه های تولید گرد و غبار احتمالی بررسی شد. برای این منظور روزهای بسیار ناسالم طی دوره 2011-2000 با استفاده از داده های شاخص کیفیت هوا و داده های دیده بانی ایستگاه های هواشناسی مشخص و سپس شرایط هواشناختی و سامانه های جوی موثر بر تولید گرد و غبار از دو روز قبل از رخداد، بررسی شد. در نهایت با روش خط سیر پس رو و استفاده از برون داد مدل منطقه ای پیش بینی گرد و غبار، محل تقریبی کانون های گرد و غبار در فصول مختلف تعیین شد. نتایج نشان داد که بیشینه شدت و بسامد رخداد ماهانه و سالانه این پدیده در اصفهان به ترتیب مربوط به ماه جولای و سال 2009 بوده است. استقرار پشته ارتفاعی بر روی منطقه و سامانه کم فشار دینامیکی در روی کانون های گرد و غبار از ویژگی های برجسته الگوهای جوی موثر در تولید گرد و غبار در همه فصول است. بسته به فعالیت این الگوها، کانون های موثر شامل شمال آفریقا، شمال عربستان، کویت، اردن، سوریه و عراق می باشند که در فصل گرم نواحی شمالی عراق و شرقی سوریه مهم ترین این کانون ها هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p1993805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!