فضای باز عمومی حامی فعالیت فیزیکی و ارتقای سلامت شهروندان: یک مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به محدودیت رویکردهای فردمحور برای تغییر رفتار، محققان سلامت عمومی از چهارچوب های اجتماع محور برای درک عوامل موثر فعالیت فیزیکی و ارتقای سلامت شهروندان استفاده می کنند. محیط های باز شهری می تواند شرکت در فعالیت های بدنی و سلامت شهروندان را تسهیل کند. این مطالعه با هدف شناسایی شاخص ها، مولفه ها و ابعاد محیط های حامی سلامت و ارتقای سلامت شهروندان انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از مهر96 تا شهریور97 با استفاده از پروتکل مرور نظام مند کوکران انجام شد. به منظور جست وجوی مطالعات مرتبط با فضای باز عمومی و تحرک و سلامت شهروندان، مقالات لاتین با استراتژی جست وجوی مشخص در پایگاه های اطلاعاتی Science Direct و Web Of Science، کاوش شدند و از پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی برای جست وجوی مطالعات فارسی استفاده شد. با انجام متاسنتز، شاخص های استخراج شده در قالب مولفه ها و ابعاد محیط های حامی سلامت شهروندان طبقه بندی شد.
یافته ها
از مجموع سه پایگاه داده ای، 65 مقاله واجد شرایط لازم برای تحلیل بودند. پس از متاسنتز مطالعات، درنهایت 62 شاخص، 11 مولفه و 4 بعد اصلی مرتبط با فضاهای حامی سلامت و ارتقای سلامت شهروندان تبیین شد که عبارت اند از: بعد کالبدی؛ معنایی؛ عملکردی؛ فردی؛ اجتماعی.
نتیجه گیری
فضاهای باز شهری می تواند محیط امنی برای فعالیت های ارتقای سلامت شهروندان باشد. در کالبد این فضاها باید زیبایی شناسی و محیط های سبز شهری وجود داشته باشد تا شهروندان بتوانند با احساس امنیت و آرامش به فعالیت های تندرستی بپردازند. این محیط ها باید دردسترس بوده و عملکردی جذاب داشته باشند تا بتوانند محیطی برای اجتماع پذیری شهروندان باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1994466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!