تعیین مقدار الکتروشیمیایی بیومارکر مالون دی آلدهید در نمونه های بازدم انسانی با استفاده از پلی آرژینین عامل دار شده با نقاط کوانتومی گرافنی و کیتوسان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
پراکسداسیون لیپیدی یک شاخص مهم فعالیت رادیکال های آزاد در سیستم های بیولوژیک است و در ایجاد بیماری های مختلف مانند سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و کبدی مشارکت دارد. مالون دی آلدهید یکی از فراورده های مهم پراکسیداسیون لیپیدی است و به عنوان بیومارکر تشخیصی استرس اکسیداتیو به صورت جهانی پذیرفته شده است. با توجه به اهمیت مالون دی آلدهید به عنوان یک بیومارکر تشخیصی پراکسیداسیون لیپیدها و به دلیل جایگاه آن در بیماری های مختلف، تشخیص مالون دی آلدهید با ابزار ساده کار ضروری است.
روش کار
در این مطالعه کاربرد الکتروشیمیایی الکترود کربن شیشه ای اصلاح شده با نانو کامپوزیت پلی آرژینین/کیتوسان/ نقاط کوانتومی گرافن به عنوان پلیمری زیست سازگار و با سمیت کم برای اندازه گیری مالون دی آلدهید در نمونه های بازدم انسانی بررسی شد. نانو کامپوزیت پلی آرژینین/کیتوسان/ نقاط کوانتومی گرافن به روش ترسیب خارج از محل بر سطح الکترود تهیه شد. برای تایید ترسیب نانوبیوپلیمر سنتز شده، تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی ثبت گردید. جهت تشخیص و بررسی رفتار مالون دی آلدهید از تکنیکهای الکتروشیمیایی همچون ولتامتری چرخه ای و ولتامتری پالس تفاضلی استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از تصاویر میکروسکوپ الکترونی ثابت می کند که پراکندگی نقاط کوانتومی گرافن و کیتوسان بر روی سطح پلی آرژینین با موفقیت انجام شده است. الکترود اصلاح شده فعایت الکتریکی مناسبی برای تشخیص مالون دی آلدهید نشان می دهد. کمترین حد تعیین مقدار برای مالون دی آلدهید در شرایط pH فیزیولوژیک و پتانسیل حدود 1 ولت نسبت به Ag/AgCl برای سنسور طراحی شده، 94/5 میلی مولار محاسبه شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که الکترود کربن شیشه ای اصلاح شده با پلی آرژینین/کیتوسان/ نقاط کوانتومی گرافن، فعالیت الکتریکی خوبی برای الکترواکسیداسیون مالون دی آلدهید نشان می دهد که می تواند ناشی از اثر هم افزایی پلی آرژینین، نقاط کوانتومی گرافن و کیتوسان در ایجاد سایت های فعال فراوان برای این منظور باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!