ارزیابی پاسخ ایمنی نسبت به پروتئین کایمریک نو ترکیب LFD1-PA4 باکتری باسیلوس آنتراسیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه
سیاه زخم بیماری عفونی بسیار خطرناکی است که انسان و دام های اهلی را تحت تاثیر قرار می دهد. به منظور حفاظت انسان در برابر عفونت سیاه زخم، واکسن های موثر که بتوانند پاسخ ایمنی سریع و بلند مدت ایجاد کنند ضروری می باشد. ناحیه 4، آنتی ژن حفاظتی (PA) و ناحیه 1، فاکتور کشنده (LF)، دارای خاصیت آنتی ژنی بسیار قویی می باشند.
هدف
در این مطالعه تجربی، با ترکیب این دو ناحیه، کاست ژنی lfD1-pa4 طراحی و در وکتور بیانی pET28a(+) همسانه سازی و به باکتری (DE3) PlysS E. coli BL21 منتقل گردید.
روش کار
برای این منظور ژن pa4 با واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) تکثیر و در ناقل pGEM-T Easy Vector همسانه سازی شد. هضم آنزیمی pGEM-pa4 و pGEM-lfD1 با آنزیم های XbaI و HindIII، انجام گرفت. واکنش الحاق توسط آنزیم T4 لیگاز انجام و کاست ژنی، lfD1-pa4، در pET28a زیر همسانه سازی و به باکتری E. coli BL21 (DE3) PlysS منتقل گردید. بیان و تخلیص پروتئین کایمریک با روش الکتروفورز روی ژل پلی آکریل آمید سدیم دودسیل سولفات (SDS-PAGE) و وسترن بلاتینگ مورد تایید قرار گرفت. به منظور بررسی پاسخ ایمنی، پروتئین کایمریک (LFD1-PA4) و ترکیبی (LFD1+PA4) طی چهار نوبت به موش تزریق و بعد از جمع آوری نمونه های خون، میزان پادتن حاصل با آزمون سنجش ایمونوسوربنت متصل به آنزیم (ELISA) مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
یافته های حاصل نشان می دهد که پروتئین های کایمریک و ترکیبی هر دو ایمونوژنیک می باشند با این حال پروتئین LFD1-PA4 سیستم ایمنی موش را به میزان بیشتری تحریک می نماید.
نتیجه گیری
پروتئین کایمریک LFD1-PA4 پاسخ ایمنی قوی تر نسبت به پروتئین ترکیبی LFD1+PA4 ایجاد کرده و باعث پاسخ آنتی بادی نسبت به فاکتور کشنده (LF) و فاکتور ادم (EF) شد. بنابراین این امید می رود که این پروتئین کاندیدای واکسن سه ظرفیتی موثرتری جهت پیشگیری از بیماری سیاه زخم باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
112 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1995383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!